قديم 01-12-2011, 05:38 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الزيت المعدنى ...والزيت التخليقى وسؤال محــيرنـــى؟!!!

السلأم عليكم ورحمة الله وبركاته
النهاردة أنا جايب لكم أخر تجاربى مع زيوت المحركات .. فمنذ حوالى أسوعين غيرت زيت مصر وان بزيت توتال كورتاز ال 5000 .. وكان ملأحظاتى عليه وعلى الزيت اللى قبله مصر وان كالتالى :
زى ما أنتوا عارفين أنا عايش فى جنوب سيناء والمسافة اللى بتحرك فيها هى ما بين نويبع وطابا , وهنا الطرق مفتوحة , يعنى السرعة كتير بتتجاوز ال 140 وهى دى كانت نقطة الفيصل اللى لأ حظتها بين النوعين من الزيت ... يعنى ببساطة كده زيت مصر1 وأنت ماشى على الهادى أقل من 120 جميل وصوت الماتور ناعم أما بقى وأنت على سرعة ال 140 أحس كده بصوت الكباس فى الموتور عالى وبيررزع لدرجة أنى كنت بقلق وبهدىء السرعة عشان صوت الرزع ده يخف شويه .. أما زيت توتال فهو أحسن لأن الصوت ده مبقيتش أسمعه حتى على سرعة 160 .. وعلى فكرة سعر الجركن 115 جنيه وهو على فكرة زيت جميل وأنصح به . يارب أكون أفدتكم وأكون سعيد جداً بقرأة تعليقاتكم وأرائكم

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله