قديم 09-06-2010, 04:07 PM
Doudy Doudy غير متواجد حالياً

Doudy is on a distinguished road
افتراضي رد: ماهى اسوء انجح عربية فى مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو كمال مشاهدة المشاركة

سلامو عليكو اولا
ثانيه انا بتفق تماما مع كل اللي قال الفيرنا والصيني عربيات زباله..لان للاسف في مصر احنا بنسطرخص غير كمان معظم اللي بيشتري بهتم بالكامليات (الباور - الكاسيت - التكيف تاتش ولا بكر-في سنتر و ازاز كهربا ؟ ولا لأ) قليل اللي بيبص علي متانه العفشه و الصاج و المكنه.... ثالثا بقي ان مصر مفهاش عربيات دي كلها عربيات اطفال واللي يعرف كدا اللي سافر الخليج و شاف جوده و متانه العربيات اللي هناك حتي من نفس الفئه الواحده (زي الكورولا مثلا) .. هناك كمان التوكيلات محترمه مفيش حاجه اسمها عربيتك مش هتتصلح عندنا ولا الهجص دا + التوكيلات في مصر هي اللي مغلي اسعار العربيات بطريقه مبالغ فيها ويقولك اصل الجمارك مع ان هما مظبطين الجمارك.
و من العربيات المظلومه البروتون و الفيات و الالفا روميو
لى تعليق على المظلل بالاحمر
للاسف العربيات فى الخليج عن تجربتى كورولا 2005 و2008
العربية الاولى فى حادث اتعجنت كلها البادي بتاعها كانه كارتون والتامين رفض يصلحها لان بتوع تويوتا قالوا تصلحها هيتكلف 3000 دينار بحرينى وتمنها فى الوقت دا كان 4000 دينار وانا كنت مامنه عليها ب 3800 بطبعا عوضونى المبلغ والعربية اتكنسلت وكانت عاملة 35000 كم
جبت كورولا 2008 لانى على دراية بالتوكيل واماكن تصليحها وقطع غيارها العربية طبعا جميلة وفاخمة وفيها تعديلات عن ال 2005 ولكن ظل نفس العيب العربية وهى جديدة كلت مطب البمبار الامامى انفصل من الجنب روحت التوكيل صلحته ومرجعش زى الاول وكنت احس ان بادى العربية بلاستيك.
ولكن قطع غيار وصيانة وبترول فهى اقتصادية جدا وعربية محترمة..اما الموضوع التامين فدا شيء بصراحة يشهد للخليج ان العربية لو عملت حادث لا تعول هم التوكيل بيصلحه سواء على حساب التامين بتاعك او اللى صدمك وكمان عربية بديلة 7 ايام فى حالة التامين الشامل.ودا شيء ممتاز بصراحة فى الخليج..