قديم 12-09-2012, 01:45 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الغاااااء الدعم على البنزييين والرضوخ لصندوق النقد الدولى

على فكرة ... انتو عمالين تسخنو في نفسكو وخلاص، ومحدش بيبص إلا تحت رجليه

خلينا نتفق الأول على إن فكرة الدعم في بلد ضعيفة اقتصاديا زينا فكرة فاشلة بكل المقاييس... الله يخرب بيتك يا عبدالناصر...

الدعم يعتبر مسكن لمشاكل الناس.. مش حل عشان الناس تعيش كويس

وأنا مقتنع إن الدعم هيجيله يوم ويتشال... إن آجلا أو عاجلا... الموضوع عامل زي لما تبقى عيان وتاخد دوا مر.... مش عايزين ناخد الدوا ... بس لازم يتاخد

وانا مقتنع في نفس الوقت إن عشان تعمل حركة زي دي يبقى لازم كمان الضرايب والجمارك والرسوم والدمغات ... وكل صور الاستغلال الحكومي لازم هي كمان تتشال

حد عارف إن الجمارك على العربيات الـ1600 قيمتها حوالي 70% زيادة عن سعرها الحقيقي؟؟؟

أنا عن نفسي أوافق إن البنزين يبقى بـخمسة جنيه مقابل إن العربية أم 140 ألف جنيه تبقى بـ80 ألف بس

وبالنسبة للعربيات القديمة... ممكن مثلا ياخدو بنزين مدعم بقيمة الجمرك... إيه رأيكو؟؟

...