قديم 21-11-2011, 02:57 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute
افتراضي رد: القول الفصل فى الزيت المناسب للفيرنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة haninatoon مشاهدة المشاركة

انا قرأت المشاركة اللى انت قايل عليها فوق

طيب سؤال للفيرنا 1600 موديل 2007 مانيوال
زيوت ليكوى مولى لو مافيهاش تخليقى و طبيعى بس يبقى اية رايك . يبقى بلاش منة
طيب لو موبيل 1 اقول للراجل ادينى زيت ماتور 15w-40 وخلاص
يعنى بردة عاوز اعرف الزيت بتاعى هوهو زيت بتاع النقل ماهو احنا الاثنيين فى مصر واحنا الاثنين 15w-40 حيبقى مناسب لينا

ولا فى 15w-40 للعربيات و اخر للنقل
اهم حاجة API واللى مكتوب فى كتالوج العربية الفيرنا API ) SG/CD) متعدد الدرجات
وسيبك من الانواع كلام فاضى بيضحكوا بيه علينا
انا شخصيا جربت توتال معدنى 20/50 وموبيل ون التخليقي وشل واخيرا اللى ريحنى شخصيا وريح العربية كاسترول ايدج سبورت زيت انجلليزى ومعبا فى الامارات وده لزوجته 10/60 وبيقعد لحد 15000 بس غالى الجركن 330 بس هتحس بفرق تانى لان الزيت ده بيتحط للمواتير التربو الرياضية
وتانى زيت بعد الايدج التوتال 20/50 كان ممتاز بردة وده معدنى والجركن 115
وعلى فكرة الموبيل ممتاز بس كان بيخلى صوت العربية عالى
وفيه زملاء بيشكروا فى الفيسكو زيت انجليزى بردة وتمنه مذكور فى الموضوع
هم حاجة راجع الرمز بتاع الـAPI وقارنه مع الكتالوج بتاع العربية... لو الزيت مستواه أعلى استخدمه وانت مغمض

وياريت اعرف منك موزعين ليكوى مولى فين علشان اجربه وابقى محرمتش العربية من حاجة هههههههه بس الزيت ده حلو ولا ايه النظام
اه ونسيت اقول حاجة زيت زى التوتال والكاسترول لماتشوف البروشور بتاعهم حيقول متحطش اى اضافات معاها
يعنى متحطش سيراتك ولا يتنجان تك ههههه

التعديل الأخير تم بواسطة khaabas ; 21-11-2011 الساعة 03:05 PM