قديم 29-09-2009, 04:45 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اى استفسار بخصوص البنوك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EgyZizo مشاهدة المشاركة

شكراً على نصائحك القيمة .. وأنا قرأت كل ما يتعلق بهذا الموضوع وكونت رأى مقتنع بيه.

ده كلام عظيم وشكراً جزيلاً على اهتمامك ..
بس هل فائدة البنك الأهلى أو بنك مصر هى 6% مثل بنك ناصر؟

وازاى الفرق هيكون أقل من اللى أنا حسبته ، ممكن تدينى مثال بالأرقام؟
تعال نعرف حاجة مهمة جدا وانت بتشترى عربية اية هى ان الكلام شى والتنفيز الفعلى شى تانى خالص
يعنى انت مثلا لو كنت ناوى تشترى عربية وسعرها الرسمى مثلا 100 الف جنية فعلشان تستلمها الان وبسرعة هتدفع مبلغ ازيد شوية ممكن 3 او 5 الف جنية
دة اول شى تانى شى بنك ناصر ساعت التوقيع على طلب القرض بتاعك بعد عمل الوديعة هيقولك ان الفائدة على القرض 6% بس ساعت التوقيع هتجدها اعلى شوية علشان هيقولك فى ضريبة ودمغات حكومية فهتجد نفسك موقع على فائدة اعلى تصل الى 6.4% او 6.5%
وكمان لما هيسلم لحضرتك فلوس القرض هيقوم بخصم مبلغ منها وهيقولك دة مصاريف القرض
ال انا عايز اوضحة ليك ان موضوع ضمان الوديعة مش شى وحش ولا حاجة انما مش هيحقق نسبة الفرق الكبيرة ال حضرتك قولتها لان المصاريف النسرية كثيرة وهتجدها عملت مبلغ مجمل فى الاخر وكمان الفرق بين بنك ناصر وبنك الاهلى او غيرة بسيطة جدا جدا الفرق فى سرعة الاجرائات ونسبهم واحدة بس برضة ناصر مش وحش قوى
على فكرة انا لا اعمل فى بنك
ولكن اعمل فى بيع السيارت وتعاملى مع كل البنوك
للاستفسار السريع
0125485222