قديم 04-07-2013, 03:12 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل هناك بديل لترموستات كيا برايد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ramy safwt مشاهدة المشاركة

يا راجل حرام عليك الثيرموثتات عبارة عن مقاومة حرارية بتنخفض قيمتها مع ارتفاع درجة الى ان تصل لقيمة التوصيل الكامل للدارة الكهربية و هنا تقفل الدراة و توصل الكهرباء للمروحة فتدور

المروحة بقى عبارة عن صدر او هاوسنج و مروحة و موتور DC الموتور مش هيشغل نفسه بنفسه لازم الثيرموستات يقفل الدارة او ياخد رجلين الموتور يقوم محملهم مباشر على البطارية او على اى خط فى الضفيرة بيقوم مع الكونتاكت

الثيرموستات بيكون راكب فى ماسورة من المواسير من تحت و اهم حاجتين فى الثيرموستات مقاسه و درجة الحرارة اللى بيشتغل عندها و ممكن مثلا لو انت حاطط ثيرموستات بيفتح عند 90 تغيره و تحط واحد بيفتح عند 75 لحد اما الصيف يخلص

تركيبه بسيط ليه رجلين و مكتوب عليهم كل طرف بيركب فين و بيركب معاه ورده فيبر عشان ميسربش و اى ثيرموساتات مقاسك و درجة حرارتك يشتغل عادى
حرام عليا ليه بس يا باشا انا ظلمتك في ايه (انا زعلان منك قوي)
فيه فرق حضرتك بين الثرموثتات وبين (coolant temperature sensor or switch) - اللي هو سويتش تشغيل المروحة
شوف الصورة دي - ايه علاقة الثرموستات بالمروحة

وشوف الصورة دي توضح
سويتش تشغيل المروحة اما بطريقة مباشرة او عن طريق كنترول السيارة اللي بيسلم الارضي للريلاي الخاص بتشغيل المروحة

الرسومات من الكتالوج الاصلي للسيارة - بالمناسبة نفس الوضع موجود في الجولف

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.