قديم 23-07-2009, 09:19 AM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حمى الكيا سيراتو الجديدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

لا يا واو اختلف معاك في الشرح دا
ويكيبيديا مش مرجع لان اللي بيكتب فيها ناس عاديين برضه فمش لازم كلامهم كله يكون صح
التريوس مش هاتش باك اطلاقا و هيا suv(سبورت يتوليتي فيكيل) يعني السياره متعدده الاستخدامات
و هيا تفريعه من سيارات الفور باي فور اذا جاز التعبير و معموله للي غاوي شكل الفور باي فور
و قدرات اعلي من السيارات السيدان و معموله للاستخدام داخل المدينه اكتر من الاستخدام في الصحاري.
اما بالنسبه ان التصنيف دا لاوربا مش لينا فدا برضه غلط لان التصنيف واحد في كل مكان
يعني عندك كل العربيات الفور باي فور بباب خلفي زجاجي
لكن لم يجرؤ احد و سماها سياره هاتش باك بل هي فئه الدفع الرباعي مش هاتش باك
لان مافيش حاجه اسمها فئه الهاتش باك فيه فئات زي الميني و الكومباكت كارز و الصب كومباكت و و و الخ الخ الخ و كل فئه فيه منها سيدان و هاتش باك
الهاتش باك شكل مش فئه
شكرا يا حازم على رايك , و انا عارف ان التصنيف للسيارت واحد فى كل مكان , لكن للاسف عندنا فى مصر مافيش التصنيفات دى لان الجهل منتشر زى ما انت عارف , انا كنت اقصد يعنى ان اللى بيشترى ماتركس ميعرفش حتى التصنيفات دى , طيب انزل الشارع كدة و وقف اى واحد راكب ماتركس و اقولة دى عربية تصنيفها اية مش حيعرف .

و التصنيفات دى اتعملت لاستخدام السيارت مش لتصنيفات تصميمها , و الغرض هو تصنيف احتياجات الزبائن لتصميم مودلات تناسب احتياجتهم و عمل مقارانات بين سيارت من نفس الفئة بالنسبة للمتخصصين .

انما مصطلح هاتش باك دة مصطلح عام تدخل تحتية سيارت كتير زى ما انت شوفت فى التصميم .
انما فى الاستخدم و طبيعة كل سيارة ظهرت التصنيفات الاخرى دى , دة لا يمنع انها برضو تدخل تحت التصنيف الاصلى .

و شكرا ليك على الحوار العلمى

التعديل الأخير تم بواسطة wawoo ; 23-07-2009 الساعة 09:26 AM