قديم 11-03-2014, 05:19 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: المكملات الغذائية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

بلاش الأمينو أسيد خالص فى السن ده ويكتفى بفواتح الشهية والأكل الصحى
بيض سمك لبن لحوم بأنواعها ماعدا اللحوم المصنعة

إبن خالى ماشاء الله عليه بياكول كويس وعمل عضلات زى بروس لى عن طريق شرب الألبان والأجبان واللحوم الحمراء بدون دهون وصدور الفراخ وليس الأوراك والأسماك لما تحويه من مواد تمنح طاقة فى التمرين

وطبعا لازم تعودهم على الأكلات الحريفة والتوابل زى الجنزبيل والفلفل الأخضر الحريف لما لها من عوامل مساعدة على التمرين وتجنبهم آلام العضلات الناتجة عن الجهد المبزول فى التمرين

الجرى مهم جدا لتنشيط الدورة الدموية وشرب المياه بكثرة

ربنا يوفقهم ويفرحك بيهم يا أستاز محمد
اضافه ممتازه يا ا.هشام بس المشكله و انا لما بيجيلي زبون باقله نفس الكلام , الاكل و التغذيه المظبوطه المتاكمله هي اللي هتزود جسمك و تعالج النحافه مش تعتمد علي الاحماض الامينيه ( جروث فورميلا ) و كما ذكرت حضرتك بنكتفي بفواتح شهيه و مهضمه عشان تسرع الهضم فيحس بالجوع بسرعه .

بس المشكله اللي بتخلينا ندي فيها الامينو .؟. ان السن ده للاسف و من شكاوي ابائهم و الاولاد نفسهم اصلوا مش بيحب البيض و لا اللبن و الجبن و غالبا بيلجأ للمكولات السريعه في المدرسه و مع اصحابه و اكل البيت الصحي لا .!. غير سياسه انا باكل كذا و ما اكلش كذا و العند احيانا ( كلنا مرينا بالسن ده و عندنا عيال برده ) .

اخيرا و اسف ان كنت اطلت , طالما التحاليل تمام ( مفيش ديدان او اميبا ) يبقي يا بشمهندس زي ما قال ا. هشام هاتلهم فاتح شهيه فقط زي دايز او ديجستين او نيو ديجستين او بوستين عاده و اس اشربه ,,, معلقه كبيره قبل الاكل ب 1\2 ساعه 3 مرات .
السن 8 ممكن نديله حاجه زي البافيت حديد شراب منه فاتح شهيه + حديد ( يظبط لون الدم و اللون الاصفر ) و كمان ممكن نديه لسن ال 16 او ندي مكانه اي كبسول حديد .
و اعرف الوزن و الطول و نشوف هل فعلا نحافه و مستدعيه .؟. و لا قلب الاب ربنا يباركلك فيهم و يفرحك بيهم و يحفظ جميع اطفالنا .

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*