قديم 22-06-2008, 04:22 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقائق عن سيارات المعاقين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MosTafaFox مشاهدة المشاركة

والله يا استاذ بايو كلام حضرتك واللى بسمعة من زمايلى فى الشغل بيحسس الواحد انها رحلة من رحلات السندباد السبعة ويا ريت مضمونة كمان
والله زمايلك ناس بتفهم بس نسيوا يقولولك أنك محتاج مع إمكانيات "السندباد"
صبر "أيوب"
وقدرة سيدنا"سليمان" عشان تعرف تتكلم مع البشر إللي هاتشوفهم إللي مايعرفوش غير لغة الفلوس
وقوة "شمشون" عشان تقدر تتحمل المشاوير إللي مابتخلصش
ومال "قارون" عشان تدفعه في تمشية الحال

بس انا كنت عايز افهم برضوا الموضوع ببساطة يعنى لو الواحد عايز يجيب عربية صغيرة جولف تسيعنات مثلا بولو 2000 وانت طالع يعنى حاجة فى رينج ال 50 - 60 الف كلة على بعضة شامل كل الاجراءات ممكن ولا الموضوع لازم عربية كبيرة
الموضوع ماينفعش يتقال ببساطة لانه مش بسيط أساسا

بس أنا هجاوب على سؤالك من خلال رحلتي إللي أستغرقت حوالي أربعة شهور عشان أجيب العربية دي

اولا أي موديل موجود في المنطقة الحرة أيا كان كبير صغير يقدروا أخونا "المعوقين" انهم يشتروه بشرط واحد فقط هو ان لا تتعدى قدرة المحرك 1600cc

ثانيا ثمن السيارة
هتلاقي ثمن السيارة في المنطقة الحرة سعرها أقل من مثيلتها في سوق المستعمل المصري بحوالي 15 ألف جنيه تقريبا (وعلى فكرة التاجر بيبقى مظبط نفسه دايما على أن الفرق يكون في الحدود دي ولو تاجر مش طماع قوي هاتلاقي الفرق ممكن يصل لـ 20ألف جنيه)

واخوانا المعوقين يقدروا يشتروا العربيات دي من المناطق الحرية (وأشهرها بورسعيد) بعد أن يكونوا قد قاموا بعدة خطوات تتطلب مدة لا تقل عن شهرين واجراءات لا تقل عن 10 خطوات في القاهرة أولا لكي يستوفوا الأوراق التي تثبت أنهم يستحقوا الحصول على السيارة من المنطقة الحرة (ودي قصة تانيه ولا في الأساطير)

وعشان أثبت لك أنك لو مش معوق مش هاتستفيد حاجه من القصة دي وهاتلاقي نفسك في الاخر خسران كمان هو أنك لازم تدفع للمعوق حوالي 7 ألاف جنيه وبعدين ترخص العربية باسمه اولا بحوالي 500 جنيه وبعدين تفك حظرها بحوالي 10 ألاف جنيه وبعدين يعملك عقد بيع في حدود 1400 جنيه وبعدين ترخصها باسمك بحوالي 500 جنيه
ولو المعوق ممعهوش رخصة سواقة خاصة يبقى مش هاتقدر تنقل العربية باسمك إلا لما تطلعله رخصة في حدود 1500 جنيه من تحت الترابيزهangryhead

ودوخيني يا لامونه

التعديل الأخير تم بواسطة Payoo ; 22-06-2008 الساعة 04:24 PM