قديم 24-07-2012, 05:46 PM
thunder2006 thunder2006 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

thunder2006 will become famous soon enoughthunder2006 will become famous soon enough
افتراضي رد: Re: فكرة محتاجه ذكى :) فهل هو موجود ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة broadband مشاهدة المشاركة

اولا مبرووووك عليك الموتور
ثانيا هل فيه شرح او صور لعملية العمرة لان انا متأكد ان انت عملتها احسن من احسن ميكانيكى لانها عربيتك و مستخسرتش عمليات النضافة و الذى منه
فارجو عرض الموضوع بالتفصيل الممل اذا امكن

شكرااااا
الله يبارك فيك وعقبالك ان شاء الله
هو مفيش شرح بصراحه لانى مكنتش متوقع انها تنفع اصلا .. بس هو موضوع متعب شويتين بالنسبه لشخص معملش الموضوع ده قبل كده .. بس اهم شئ فى الموضوع :-
1- الخراط يكون ممتاذ مش نضيف فقط .. ومتبصش على خراط رخيص لانه هايتعبك معاه .. وعلى فكره الموضوع كله اتكلف على 1200 جنيه كل حاجه
2- تشوفلك صبى او اخ صغير او تشوفلك مكان بجوار الخراط علشان متفضلش رايح جاى بين التعلم والتركيب .. لانى فضلت واقف على يد الخراط فى كل حاجه بيعملها علشان اشوف لو مفيش منه لازمه الغيه بعد كده .. بس المعدات بتاعت الخراط هاتحتاجها غصب عنك بالاضافة لخبرتة لان كل شغل الميكانيكى عبارة عن فك وتركيب لكن الخراط عليه الشغل كله.
3- اهم شئ انك وانت بتفكك الاجزاء يكون معاك عدد من العلب الفارغه ودى ممكن تجيبها من اى بتاع دوكو مثلا علشان كل طقم مسامير تفكه تعرف مكانه هو والورد بتاعته فين وتكتب مكانهم فين علشان متنساش اى حاجه.
4- تشوف اى جركن زيت فاضى مثلا( انا جبت جركن 16 لتر شحاته من واحد بتاع زيت ) علشان تملائه بنزين لانك هاتغسل كل جزء كويس جدا وتنشفه كويس جدا ( اللى راح للخراط واللى مراحش ) لضمان نظافة كل شئ.
5- تفضى نفسك مثلا اسبوع علشان تقف على دماغ الخراط من اول ما يفتح بدل ما تستنى وتاخد دور لان الخراط اللى كنت معاه ربنا كرمه بشغل كتير بعد ما روحتله بيوم .. بس الحمد لله راجل فوق الممتاذ وجدع جدا ومش بيبخل باى معلومة وسعره مناسب جدا بالنسبه لشغله.
6- لازم تنضف كويس جدا مكان اى شئ كان راكب قبل كده ( زى الجوانات القديمة مثلا ) ولما تيجى تركب الجوانات الجديده متعملش زى الميكانيكى وتحط السيلكون من خارج المكنه للتقفيل على الجوانات . ولكن حطه على الجوان من تحت ومن فوق بنسبه معقوله بحيث ميخرجش من الجناب لما تقفل وبكده تضمن ان المكنه اتقفلت زى الشركه ( لان الميكانيكية فى مصر شبه مبيض المحاره لازم يليس المكنه علشان يعرفك انه شغال ويسيب بصمته
7- متنساش تخلى الخراط يتأكد ان طبات المياه داخل الموتور راكبه كويس جدا علشان المكنه متجبش مياه على الزيت بعد ما تقفل وتدور( غلطه شفتها من اكتر من ميكانيكى )وتنظف كل الفتحات فى الموتوربالبنزين كويس جدا وتنشفها.
8- فى شئ مهم جدا نسيته فى الاول .. تشوف واحد بتاع قطع غيار استعمال وجديد وتتصاحب عليهم علشان تعرف تاخد انضف حاجه وبسعر رخيص علشان قطع الغيار اللى هاتحتاجها.
وبصراحه الحمد لله ربنا وفقنى فى خراط وقطع غيار وناس بنت حلال جدا وكله كان بيساعد وبيدعولى الموضوع ينجح وخاصة انهم عرفين انى مليش فى الموضوع.
وعلى العموم اللى محتاج اى مساعده انا فى الخدمه ونتكلم على الخاص بس ابتدى التجربه وصدقنى مش هاتخسر بقدر ما هاتكسب