قديم 26-01-2012, 11:35 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كل واحد بيغير زيت عربيتو يغيرو نوعة اية وعامل اية الزيت معاة

بعد قرائتي للموضوع والمشاركات احب اشارك بتجربتي

انا كان معايا بيتل قديمة موديل 72 وكلكوا طبعا عارفين انها تبريد زيت مش ميه يعني مفيهاش ريداتير فيها مبرد زيت وموضوع الزيت دا دايما كان عاملي مشكله لان لو الزيت مش كويس او مايتحملش درجة حرارة عاليه بيكون زي قلتة ويخلي صوت الماتور خشن وعالي واكنك حاطط جاز مش زيت

كنت في الاول بتعمل موبيل ديلفاك + ابرو (زيت شنبر) عشان ازود اللزوجة وفي نفس الوقت تزود درجة الحرارة اللي عندها الويت بيبتدي يخف لكن بعد فترة من استعمالي للطريقة دي لاقيت برضة ان في بعض الاحيان طريقة مش مجدية

لغاية ما ربنا هداني لزيت امارات مصر وبالصدفة ابتديت اجربة وبالصدفة برضة جربته بدون اضافة الابرو - الغريب انه فعلا بيحافظ علي لزوجتة بدون اي اضافات ولفترات طويله وفي درجات حرارة عاليه - دا بالنسبة للقديم

بالنسبة للجديد انا بغير الزيت في التوكيل وهما بيحطوا توتال 10000 انا شايف انة زيت جيد الي الان والحمد لله مش عاما مشكلة

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima