الموضوع: أدب الرحلات
قديم 30-11-2010, 01:53 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

انا والالكترونيات (1)
كان فيه مرة اتكلمت فيها عن اي سي مكناش لاقيينه في مصر كلها وواحد سافر اليابان ( على ما اذكر ) ولقاه هناك بيتعمل في ورشة بدائية عند واحد بيشتغل في القطع القديمة
ولما اذكر سبب اهتمامي بالموضوع
انا كنت محب جدا لاي شيء عملي فيه حركة وفيه تفكير وفيه عمليات فك وتركيب معقده ( كانت هواية ولله الحمد اندثرت ) وكان اقصي امالي اني ادخل اما كلية الهندسة تخصص ألكترونيات او البديل لها كلية علوم قسم فيزياء
وطبعا لان الحمد لله مجموع الثانوية العامة ضرب مني (زي ما ضرب من عمرو انجشن كده ودخل تجارة بدل هندسة ) فكنت بدور وقتها على اي حاجة اتميز فيها وكانت دي فعلا النقطة اللي بتميز بيها عن باقي زملائي لان مفيش واحد من المحيطين بيا سواء في نطاق الاسرة او نطاق الدراسة عنده نفس الاهتمامات عدا خالي رحمه الله عليه
وبدأ اهتمامي ياخد اتجاه نشاط جامعي ( وما اكثرها من انشطة ) ودخلت نادي العلوم في الجامعة ومنها حتى اصبحت مقرر نادي العلوم المركزي في الجامعة
ومن هنا بجدأ الاهتمام يتزايد حتىى ان البعض كان يشك اني في كلية هندسة ولكن دوام الحال من المحال
وكان معانا في النادي دكتور على عبد الدايم ( اطال الله في عمره ان كان حي ، وتقبله الله في رحمته ان توفي ) وكان ما شاء الله عنده كمية علم في عالم الالكترونيات وطبعا للأسف لا تستغل في بلدنا الحبيبة
وهو كان استاذ مساعد في كلية العلوم قسم الفيزياء وفي احد المعارض في شبين الكوم ( ان لم تخنني الذاكرة ) قرر انه يعلمنا الفرق بين التكنولوجيا الرقمية والتكنولوجيا التناظرية حيث كانت وقتها الطفرة الكبيرة عالم الاتصالات بسبب التكنولوجيا الرقمية
وفوجئنا به يبدأ الشرح وعلى مدى 4 ساعات متواصلة ضرح لنا الفرق بين النوعين تدرجا بالتفريق بين البوابات التداخليه في OR & NOR ومنتهيا بالخلاصة ما وصل اليه العلم في التكنولوجيا الرقمية وكيفية بنائها والاسس العلمية لها
وبطبيعة الحال للدارس المصري ما هو ممنوع مرغوب او ما هو ليس مطلوب مني دراسته فهو مادة شيقة لنا جميعا استغرقنا نحن الاربعة مع دكتور على حتى هلك منا ذلك اليوم وكلما انتهي من شيء سألنا عن أخر وأخر وأخر وأخر وأخر حتى استنفذت قواه فجر ذلك اليوم وقال في النهاية ( ايه حكايتكو انتو مزهقتوش )
ابدا يا دكتور
طيب هسألكو في اللي قولته ولو مجاوبتوش مش هشرح حاجة تاني بعد كده ليكو خااااااااالص
وكانت المفاجأة
كلما سأل اي منا على شيء مما ذكره اجبناه اجابات نموذجية لو دخلنا الامتحان في الكلية عنده ما كنا لنصل لهذه الاجابات ( مع العلم ان تخصصنا نحن الاربعة ما بين تجارة ، تربية نوعية ، اداب)
وكان في اشد الذهول منا ومما رأه من ردود فعلنا وعندما طلبنا منه المزيد ونظرا لانه قد هلك منننا شرحا فتنصل منا ليس للهروب ولكن للراحة وكانت الاجابة الصادمة لنا
اللي انا عمال اشرحه ليكم من اول الليل ده بياخدوه الطلبة عندي في كورس على ترمين ومش بيفهموه وبيشتكو منه وانتو عاوزين تاني استنو لبكرة بقى ونبقى نكمل لاني تعبت

فعلا قيمة علمية كبيرة لا يستهان بها الا في بلدنا الجميلة قوي الحلوة اللذيذة

مصر
لكي الله يا مصر

يتبع ............

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون