قديم 02-12-2013, 06:05 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute
Post رد: معلومات عن الكاوتش و الجنوط 5

الصراحة أنا مش فاهم يعني ايه كاثر أو كاسر لكن أنا فهمت أنك عاوز تزود الثبات. أولا لو العربية بتتنطط فعلا زي ما حضرتك بتقول يبقي ده شغل عفشة و مساعدين و بعد كده الكاوتش.
المهم أنا هكتب لحضرتك شوية مقاسات و جنبهم سمك الكاوتش و ارتفاع العربية من الأكس بتاعها.
الارتفاع سمك الكاوتش المقاس
175/70R13 122.5 287.6
185/70R13 129.5 294.6
185/65R14 120.5 298.3
185/60R14 111.0 288.8
195/50R15 097.5 288.0
طبعا المقاس الأولاني ده الأصلي.
المقاس التاني اللي حضرتك مركبة دلوقتي و المفروض المقاس ده بيعلي العربية 7مم لكن معرض الكاوتش 10مم و بالتالي المفروض المقاس ده معقول جدا و مش يقلل الثبات عشان كده أظن فيه حاجة في العفشة.
المقاس التالت هيعلي العربية كمان 4 مم تقريبا عن دلوقتي عشان كده مش مرجح المقاس ده عشان الثبات لكن ميزته أنه هيقلل سمك الكاوتش فهتحس أن العربية أنشف شوية و ده اللي حضرتك عاوزة.
المقاس الرابع و من وجهة نظري ده أحسن مقاس لأنه هيرجع العربية للارتفاع الأصلي بتاع المصنع و في نفس الوقت هيقلل سمك الكاوتش حوالي 2 سم عن اللي حضرتك مركبه دلوقتي و بالتالي هتحس بفرق شاسع في الثبات عن الوقت الحالي.
المقاس الخامس بالظبط زي الرابع لكن ثباته أحسن لأنه أوطي و أعرض لكن ممكن يحك في الرفارف في المطبات و ممكن يعمل بلالين لو الكاوتش نليم و أخدت مطب و كمان مقاس 15 يعني أغلي بفرق واضح من ال 14.
أتمني أكون أفدتك و الاختيار راجع لحضرتك و ربنا يكرمك ان شاء الله.