قديم 27-01-2009, 06:17 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسئلة تهم المبتدئين فى عالم السيارات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koky_90 مشاهدة المشاركة

فــــــى عندى سؤال

س:- انا زى ماتقوله كده في لازمه في السواقه بتاعتى ان مش بشيل رجلى من على الدبرياج خلاص وده مضر جدا طبعا ؟ ازاى اتخلص من المشكله ده؟ ptmnlo123per1127
بص يا كوكى فيه تمرين مهم اوى تعود نفسك عليه

دور العربية الغى رجلك اليمين خااااااااالص واستخدم الدبرياج علشان تقوم العربية سنة سنة طبعاً
بعد ما العربية تاخد سرعتها (سرعة السلانسية بتاعة الغيار الاولانى) تحط رجلك على الدبرياج وتنقل الجير اللى بعدة وتكرر الموضوع لحد الغيار الرابع

يعنى تسوق بالدبرياج بس
طبعا الكلام ده عايز مكان فاضى او حد يقدر يمشى على مهلة بس التمرين ده هيعودك اوى على سنس الدبرياج وانك تتعود ترفع رجلك عليه بعد ما يفصل

حاجة تانية عود نفسك دايما ترجع رجلك على المسند اللى بيبقى على الشمال جنب الدواسات هتلاقية مريح لرجلك ورجليك مش هتبقى بعيدة اوى ولا قريبة اوى برضو

الاهم من كل ده انك تبقى عارف انك ممكن تدوس على الدبرياج ميت مرة فى المشوار وميحصلش تلف فى الاسطوانة بس بشرط انك لما تدوس تدوس لاخرة لكن الترييح عليه هو اكبر مشكلة

عامة يفضل مراجعة (CLEARANCE ) الخلوص بتاع الاسطوانة اول باول بالاضافة لسلك الدبرياج وطبعا وضعية ومكان فصل دواسة الدبرياج

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش