قديم 22-07-2013, 10:10 AM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السوبر تشارجر الكهربائى و هل هو فعال ام لا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Aymansabry مشاهدة المشاركة

الف شكر استاذ رامى على اهتمامك فى الرد و النصيحه.... و على فكرة انا قريت موضوعك و اعجبت بالفكرة بتاعتك اللى بتحول ال 12 فولت بتاعه بطاريه العربيه الى 230 فولت و اللى بيها تركب بلاور قوى.... ( على فكرة فى اجهزة بتتباع فى امريكا بتعمل موضوع تحويل الكهربا دا بس على ولاعه العربيه ... يعنى تقدر تشغل تليفزيون او مكنسه كهربائيه مثلا 220 فولت وانت قاعد جوة ) بس خلينا الاول نكون متفقين على بعض المصطلحات المستخدمه لانى اتلخبطت شويه لما حضرتك قلت التيربو ...انا اعرف انه فيه موتور تيربو ... و دا بعتمد على تدوير التوربينات اللى بتدخل الهواء للموتور بالضغط من خلال العادم .... ودا التيربو العادى .. كل ما تدوس بنزين كل ما العادم يخرج و يلف التوربينات اللى بتدفع الهواء للمحرك اللى بتخليه اقوى وله نظام تبريد خاص ..... ودا طبعا نظام تانى مش هو اللى قصدى عليه هنا.... ثانيا التشارجر الميكانيكى .. و هو نفس فكرة التيربو بس الفرق ان المروحه اللى بيخليها تدور سير من الموتور... كل ما تدوس بنزين كل ما السير يخلى المروحه تلف اكتر .. و دا مش موضعنا هنا برضه.... ثالثا بقى التشارجر الكهربائى اللى هو بيعتمد على البطاريه فى ادارة التوربين او المروحه اللى المفروض تدفع الهواء للمحرك اكثر بضغطه زرفهو دا موضوعنا .... صح كده؟ طبعا فكرة حضرتك ممتازة لانك استعملت بلاور و مصدر كهرباء اقوى يخلى البلاور دا يلف بكل طاقته و يدفع هواء بضغط جامد .... بس بالنسبه للموضوع اللى بطرحه هنا فانا مش عايز غير انى انشط العربيه فى الطلعه الاولانيه شويه زياده بس وقت اللزوم .... وكما تفضلت مينفعش طبعا اخلى المروحه دى شغاله على طول ... لان المروحه حتبقى ضعيفه بالنسبه للهواء المسحوب طبيعى داخل المحرك على السرعات العاليه .. اما على السرعات البطيئه .. يعنى اول و تانى و تالت مثلا... فالجهاز اللى بتكلم عليه لو كويس ممكن يفرق شويه و ينشط العربيه .... وبالنسبه للسينسور فعندى فى الكروز كمبيوترالموتور بيظبط نفسه اوتوماتيك على نوع البنزين و على كميه الهواء .... السؤال الان: هل حضرتك شفت حد او سبق و جربت تركب المروحه دى فعليا عندك بدون اى تعديلات زى ما قالو عليها كده ؟ علما بانى شفت فيوهات على اليوتيوب ناس بتقول انها نصب و بتبطاء العربيه حتى ... و فى نفس الوقت برضه سمعت من الميكانيكى بتاعى انه شاف ناس ركبت زيها وانها عامله فرق حلو ... يهمنى اعرف رايك و مع جزيل الشكر

صح كده احنا بنحكى على التربو شارجر الكهربى و ملهوش علاقة بالتربو الميكانيكى او اللى بيشتغل على العادم

بخصوص القطعة اللى انت اشتريتها من بره انا شوفت على النت كذا موضوع و لقيت فعلا بيقولو انها نصبايه تمام

المشكلة بتاعتها زى ما قولتلك بتكون ان وزن المروحة تقيل عشان كده انا مرضتش استخدم مروحة معدن فى التربو اللى عملته خليته على مروحته الفيبر و نضفتها و عشت على كده

التجربة احسن شئ يساعدك و نصيحة التربو متعته فى الغيارات العالية و الجرى و العزوم على المطالع و اخد الغزر بعزم و ثقة الغيارات القليلة مش بيكون فيها لسه معدل ضخ البنزين كويس و مش هتحس بيه غير لو بتعمل دريفتات و عاوز فرق فى العزوم بس

المهم يكون السينسور موجود

بالتوفيق