قديم 29-08-2010, 03:55 PM
zenger zenger غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير الى الله
التخصص العملى: طالب بكلية تجارة
هواياتي: السيارات

zenger will become famous soon enough
افتراضي رد: ايه هي مميزات و عيوب الريجاتا بالتفصيل ان امكن ؟

بص يا باشا الريجاتا
اولا البرومة و كده حاول و انت بتشترى تختار عربية كويسة يعنى مافيش بارومة فى حتت و اماكن لو اتعملت تعيب العربية زى القايم الحوض الشنطة من جوا كده
اما لقطع الغيار فحضرتك هى موجوده و سعرها معقول عن محمد يوسف اللى فى الدقى و الكيلانى ده لو حاجة مش لاقيها اكيد عند دول هتلاقيها مع احترامى للعضو المحترم اللى قال انها مش موجودة
الموديل اللى قطع غيارة مش موجوده و نادرة اللى هوة الريجاتا ال100 موديل 90 دى اه لكن الباقى موجود و الحمد لله
و انت بتشترى تهتم باساسيات العربية تمام و العربية سليمة من تحت مش واخدة مطب قاسمها ولا حاجة القوايم تمام كله يعنى و بعدين تبص على الماتور صوتة ناعم و هادى بيطلع دخنة من الشكمان ولا لا بيعرق زيت من عند العمة ولا لا الحاجات دى كله تمام تدخل تبص بقى من جوا و تشوف البيبان بتاعت العربية متكونش فيها عصرة ولا حاجة علشان تبقى اتخبطت و لو اتخبطت اتاكد انها ملوحتش القايم
تبص على التابلوه لان من عيوب الصالون بتاعها التابلوه ضعيف
فى قطع غيار ليها بس الاحسن الايطالى و الالمانى طبعا الترموستات و الحاجات البسيطة دى نادرا ما هتلاقى الايطالى
تظبيط الاداء ده انك تكون ايدك فى العربية على طول متهملهاش تنضف الفلاتر و تغيرها تتابع السخونية فى العربية حالة الموتور بتاعك كده اى عربية ايدك فيها بتبقى حلوة و بتريح فى المشى
الباور هى هاف باور اصلا بس حلو و خفيف هيبقى ناعم اوى معاك لما تظبط علبة الدريكسيون و البارات و كده تمنع الخبط معاك و تلاقى الدريكسيون معاك ناعم و حلو
يابشا ال80 هوة الحل انا ماشى بيه و تمام بس حط 80 و غير الفلاتر و تابعها و تروح لميكانيكى نضيف علشان يظبطلك الكهربا بتاعت الموتور على 80 علشان مشاكل السحب و اكل البنزين متتعبكش و هتبقى تمام
بص من ناحية الزيت خليك فى اللى ترتاحلة بس انا عن نفسى بحطلها التعاون البرتقالى مش الاحمر
اسالتك لا كتير ولا حاجة ربنا يوفقك و احنا تحت امرك