قديم 03-10-2009, 02:37 AM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السيارات الجديده في مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حمزه2000 مشاهدة المشاركة

اولا احيّيك على فكرة الموضوع ونشاطك الملحوظ

بالنسبة للسؤال

بفكر في اوبترا اوتوماتيك

او صني اوتوماتيك

او ياريس اوتوماتيك ايضا

مع العلم كل ىمشاويري داخل القاهرة ويمكن مشوارين او اكثر في الستنة خارج القاهرة

بخبرتك ماذا ترشح لي

يهمنى ان تكون السيارة موتور قوى قليل الاعطال

السحب قوي

تكون عزل الصوت كويس

على فكرة انا معايا تويوتا كريسيدا 91 سيارة ممتازة

لكن عاوز اغير في مصر للاوتوماتيك

شاكر لكم مجهودكم الرائع

ملحوظة هل هناك اختيارات افضل ؟
اولا انسي الاوبترا دي شكلها غبي ( عاملين فوانيسها الورانيه شبه الكاديلاك حاجه عجيبه و الله ) و كمان ناس كتير اشتكت منها و في واحد معاه الاوبترا دي و ضرب وش السليندر بعد 10000 كيلو حاجه ليها العجب ( انا مش عارف هيفضلوا يفبركوا في العربيات لغايت امتي ) فابعد عنها خالص

اما الصني فهي عربيه ممتازه بس جيب السوبر صالون عشان العفشه بتاعت السوبر صالون رياضيه و كمان العربيه نفسها في اوبشنز اكتر من ال e x saloon و السوبر صالون ب 106000 جنيه

اما الياريس 1300 سي سي و العربيه تقيله اصلا فهيبقي العزم زفت و كمان السحب هيبقي زفت في الاوتوماتيك بتاعها و كمان شكلها مش حلو و زوايا السواقه بتاعتها صعبه ( سوقت الياريس و هي بتاعت واحد صديقي عشان تعرف ان الكلام ده عن تجربه ) و كمان الدهان بتاعها مش حلو اوي و بيقشر بسرعه بلاش منها واللي عايز يشتري تويوتا يجيب الكورولا ( عربيه خرافه )

يبقي افضل اختيار هي الصني بس في حاجات تانيه كتير فانا عايز اعرف ميزانيتك كام ( مش تطفل والله ) عشان اقولك تجيب ايه بس لو مقتنع بالصني توكل علي الله و لاتنسي صلاه الاستخاره
و ارجو ان اكون قد افدتك

بالنسبه لموضوع السفر
العربيات بتتهلك في السفر و المشي الكتير فنصيحه لله من اخوك الصغير ( عندي 23 سنه و ادعيلي بالتوفيق ) اجر عربيه بسواق محترف و ريح بالك ( انا عن نفسي بركب السوبر جيت و بسافر مع بهوات والله مع اني عندي فيرنا و ممكن اجيب سواق يوديني و يجيبني بس بحافظ علي العربيه و مسافرش بيها ) ده نصيحه فقط سلااااااااااااااااااااااا اااام