قديم 09-12-2008, 08:17 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السرعه والتسارع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nour_peugeot مشاهدة المشاركة

الكلام ده ينطبق علي عربيتي بظبت

انا عربيتي بيجو 405 موديل 90 * 92 حصان السرعة القصوي 193 و انا جيبت بالفعل السرعة القصوي

و العربيه ثابته بتعمل زي المرسيدس العربيه بتفتح علي الارض
بصراحه البيجو 405 من العربيات الهايله و ابسط دليل استمراريه خط الانتاج لحد النهارده
كفايه انها شغاله مع الشرطه لحد النهارده.. الناس دول كفااااااءه ... احسن ناس تكهن عربيات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nour_peugeot مشاهدة المشاركة

لا خالص علي فكره العربيه مفهاش مسمار زياده مش اصليca

و لسه هعدل فيها انا بس مش دلوقتي لما ربنا يفرجها و ان شاء الله يويمن كده و انزلكم صورها
اهم حاجه في التعديل انه ميكونش للشكل بس على حساب التأديه.... لأن مواصفات العربيه من المصنع بتكون متكامله و بالتالي التعديل يكون مدروس .....
فلو فرضنا مثلا انك حبيت تغير لجنوط اكبر ... ده ممكن يديك ثبات احسن بس حيتقل الدريكسيون ويقلل السرعه
ونفس الكلام بالنسبه للسبويلر بيأثر جامد على انسيابيه العربيه و بالتالي على ثباتها و سرعتها

الهوا لما يعدي من تحت وفوق العربيه بيعمل فرق ضغط و بالتالي وزنها النسبي بيخف و ده بيزود سرعتها القصوى على حساب الثبات ...(وممكن لو اسفل العربيه مش سطح انسيابي يقلل سرعتها كمان) وبالتالي السبويلرات السفليه بتحسن ثبات العربيه لانها بتقلل كميه الهوا اللي بتعدي من تحتها .... بس عيش حياتك مع الشوارع
في بلدنا الجميله اي واحد يفكر يوطي عربيته لازم يأمن الاول على الكارتير و الشكمان من المطبات و البلاعات
على العموم مصر فيها اساتذه تعديل car running وفاهمين في كل حاجه من ميكانيكا وايروديناميكس ...

بصراحه انا معنديش فكره اوي في موضوع التعديلات وممكن يكون عندك خلفيه احسن مني بس نصيحتي ليك لما تفكر في التعديل تدرسه وميكونش الغرض منه مجرد تغيير الشكل ...

انا عارف ان كلامي مش مفيد اوي ليك .... بس ممكن تعمل موضوع عن التعديلات وتاخد فيه رأي الناس قبل التنفيذ الفعلي .... و اكيد من المشاركات حتطلع باراء كويسه

وربنا يوفقك و يباركلك في عربيتك