قديم 03-03-2012, 11:19 PM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النقل التقيل (بلطجه , لا شعور , ثقه , استهتار ولا فهلوه) قول رأيك , وما هو الحل؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

مع احترامي لكل اللي بيدافع عن سواقين النقل

إنتو ما شفتوش حوادث بيموت فيها عشرات عشان سواق نقل محشش ولا نايم ولا ما عندوش أي إحساس بالمسئولية عن الناس حواليه

والله العظيم... انا لما باشوف حادثة بيموت فيها سواق نقل ... بافرح واحمد ربنا إن ربنا ريحنا من واحد قاتل

اتقوا الله... البلد دي مش حتتصلح لو ما صلحناش من نفسنا

...

ايه الكلام اللي حضرتك بتقوله ده ، عيب اوي لما تقول بفرح لما بشوف حدثة بيموت فيها سواق نقل ، لا حول ولا قوة إلا بالله حضرتك بتشمت في مصايب الناس
تفتكر سيادتك اللي بيسوق عربية نقل بالايام متواصلة بيسوقها عشان يتفسح ولا عشان هو عايز يا كل عيش عشان هو وراه التزمات واعباء مادية ( بالبلدي عنده بيت وعيال عايز يأكلهم )
تفتكر ايه اللي يجبره يشتغل ويفضل سايق بالايام من غير ما يروح بيته اكيد مش عشان يصيف في مرينا ، طيب قولي مين صاحب عمل هيشغله عدد الساعات قانونية اللي المفروض يشتغلها (8 سعات يومي ويوم راحة اسبوعيا ، واي ساعة زيادة باوفر تايم ) ، جاوبني مين صاحب عمل بيعمل كده

اما كون ان البعض منهم ببتعاطي مخدر ، فده من الهم ومن طفح الدم عشان يأكل بيته وولاده من فلوس حلال ، وصدقني هو لو مش شايل هم الفلوس ولا هيشرب ولا حاجة ، وعايزك تبقي فاهم حاجة اي سواق منهم لو اتصاب او حصل حاجة صاحب الشغل بيقوله مع السلامة وبيقعد في بيته مش لاقي ياكل( وطبعا مش مبرر ان البعض يتعاطي مواد مخدرة )
اما العربية النقل لو عملت حادثة فكلهم متأمن عليهم يعني صاحبها ولا فارق معاه

ووالله العظيم مش هتتخيل انا زعلان قد ايه لما قريت مشاركتك ، ربنا يسامحك علي اللي بتقوله