قديم 24-11-2011, 02:30 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: قواعد اختيار زيت الموتور.. إزاي تعرف الزيت المناسب؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود زيزوو مشاهدة المشاركة

دلوقتى الكتالوج عندى بيقول استخدم درجة الزيت دى هى الافضل لكSAE 5W - 30
ولا تستخدم درجة اللزوجة دى اللى هى 20W-50. يعنى اية بقى ولا انا ترجمت غلط ولا اية دة كدة درجة اللزوجة فى الكتالوج قليلة بس فى رسمة كدة مرسومة وجنبها سهم ومكتوب تحتة درجة اللزوجة دى وجنبها فى المناطق الباردة ولا اية انتو اية رأيكو يعنى هوبيتكالم فى الكتالوج عن انى مستخدمش الزيت دة فى درجةالمناطق الباردة اللى هو 20w-50 واستخدم دة اللى هو sae 5w-30 دة فى المناطق الباردة طيب انا مش عارف اجيب فى الكتالوج درجة اللزوجة فى الجو بتاعنا هنا اعمل اية اصلا لزوجة موبيل xhpدرجة لزوجة كام
قصدك رسمة زي دي

ما دام الكتالوج بيقول كده يبقى لازم تسمع كلامه

بس أنا عندي سؤال:
هو المعلومة دي جبتها من الكتالوج اللي جاي مع العربية ولا من كتالوج أفيو من على النت؟ معتقدش إن العربية اللي بتتجمع في مصر يكون منزلينها تشتغل بزيت مش موجود في السوق!!!

أنا عندي كتالوج الأفيو (2008، 2009، 2010) pdf، وبيقول إن فيه مواصفة بتاعة GM رقم (GM6094M) اللي الموتور ده متصمم عليها والزيت ده هو اللي مطابق للمواصفة، بس دي النسخة الأمريكاني، واحتمال تكون نازلة في أماكن محددة حسب المنطقة

دي وصلة لقائمة بكل الزيوت المطابقة للمواصفة سنة 2009 :
http://www.ecopoweroil.com/gm6094m_r...s_jun_2009.pdf

يارب أكون أفدتك

...