قديم 02-01-2012, 12:55 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موضوع شامل عن مواتير كامبرو من بروتون Proton CamPro

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة more502 مشاهدة المشاركة

الموضوع شيق جدا جدا ومفيد للغايه

ولكن كنت عايز اعرف صيانه السياره في الوكيل بتاعها اخبارها ايه
واسعار قطع الغيار مناسبه ولا مرتفعه
وبالاخص السياره برسونا
وهل صيانة السياره خارج الوكيل متوفره ولا صعبه
مع العلم ان انا لم اقم بتجربتة قياتها

وشكرا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة safwan مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يعني ممكن الواحد انه يشتري سيارة بروتون بيرسونا اوجين2 وبعدين يعدلها بتكنولوجيا الهايبيرد وشكرا ارجو الاجابة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleedashoor مشاهدة المشاركة

CPS
عبارة عن طارة تركب على عامود الكامة وتكون متصلة بضغط زيت المحرك
فعندما تزيد سرعة المحرك يزيد ضغط الزيت لأن طلمبة الزيت تزيد سرعتهاو(وهى طلمبة ترسية)ب
فيتم تقديم وتأخير عامود الكامة
وعلى فكرة لايتم تركيب هذا الجهاز(الطارة) الا على السيارات الـ
DOHC
وده منتشر فى كل السيارات المنتجة بعد عام 2000
حتى المحركات الصغيرة زى اسكودا فابيا
انا مش عارف الكلام اللى انت كاتبه عن الموضوع ده هو نفس الكلام ولا لأ

حاجة تانية

الصورة الموجودة لكابوت مفتوح أظن انها ليست لجين 2 لأنه لا يوجد الشداد الشهير الرابط بين أعلى البطختين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr مشاهدة المشاركة

الله ينور و تسلم ايدك
بس كان فى استفسار, انت كاتب إن (المحرك كامبرو من نوعية DOHC يتكون المحرك من 4 سلندر و كل سلندر يحتوي على 4 صمام لضخ البنزين إلى المحرك ) فهل المحرك فعلاً اربع صبابات لدخول الهواء ام اثنين لدخول الهواء و اثنين لخروج العادم؟

و لى تعليق بسيط على جماه صمام لضخ البنزين إلى المحرك حيث ان وظيفه الصباب ادخال خليط الهواء و البنزين (للمحركات القديمه - كاربراتير) و ادخال الهواء فقط (للمحركات الحديثه - انجكشن) بالإضافه إلى إخراج عوادم الإحتراق فى كل المحركات
الموضوع هاااايل تسلم إيدك وتشكر على مجهودك فيه شرح جميل ومبسط.
لاكن ممكن أتقل عليك شوية شوية الإستفسارات الي سألوها الإخوة الأعضاء الكرام مش ممكن نلاقيلها مجيب هنا في الموضوع دا لأني لو سلألت هكرر نفس أسئلتهم, وممكن أي عضو قادر على اإفادة يكرمنا بالمعلومة لو سمحتوا؟