قديم 27-02-2013, 05:40 PM
Sameh Ragih Sameh Ragih غير متواجد حالياً
التخصص العملى: أخصائي مشتريات - موبينيل

Sameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud ofSameh Ragih has much to be proud of
افتراضي رد: نصيحتكم يا شباب..اشترى ولا أأجر؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohama1h مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا شباب..أنا عجبني المنتدى ده وبتصفحه بقالى كام يوم من ساعة ما شفته..وبصراحة أنا معجب جدا بالحوارات الراقية المهذبة والموضوعات والنصائح المفيدة..عايز استشيركم في موضوع..أنا عايش برة وأجازتي شهر سنوياً وطبعا لما أنزل الشهر ده باتبهدل في المواصلات أنا وأسرتي الصغيرة..خصوصاً أن المسافات اللي بحتاج أسافرها طويلة بين الأهل والأقارب..يعني بقضي معظم الأجازة سفر..وطبعا حجز القطارات المكيفة في الصيف مش محتاج أقولكم على فظاعته..المهم أنا محتار بين اختيارين: الأول والمنطقي إني استأجر سيارة خلال شهر الأجازة..بس اللي غايظني في نظام التأجير في مصر - حسب ما سمعت - أنك بخلاف دول الدنيا كلها لازم توقع ايصالات أمانة بثمن السيارة بالكامل. الثاني ودي فكرة طرأت مؤخرا اني اشتري سيارة مستعملة استخدمها واتركها للوالد وأنا مش موجود..وبالمرة تبقى نوع من البر لوالدي..رغم انه عمال يرفض الفكرة دي وبيقول مش محتاجها.. ايه رأيكم..أنا ممكن أوفر في حدود 50 ألف الأجازة دي للموضوع ده..وعاجباني جدا السيارات الألماني..يعني بفكر اشتري مرسيدس قديمة علشان معمرة.. أو أوبل..بس سمعت أنهم حيرفعوا الدعم عن البنزين لسيارات أكثر من 1600 سي سي وبالتالي حيكون سعر اللتر حوالي 5 جنيه.. أرجو النصيحة وآسف للإطالة...
حمد الله على السلامة أولاً.. ثانياً حضرتك قلت الحل المنطقي فعلاً و هو إيجار سيارة في أثناء وجودك في مصر لأن ده هيوفر عليك قرف و مشاكل إنت في غنى عنها و كمان مش هاتبقى فاضيلها.. على سبيل المثل الترخيص و نقل الملكية و الصيانات الدورية و المخالفات و و و ... لكن لما تأجر عربية لمدة شهر في السنة مثلاً هايكون التكلفة و المجهود كله محصور في إنك تحط بنزين و تسوق و شكراً على كده.. عموماً خليك منتظر أراء الأعضاء الأخرين علشان تقدر تاخد قرار سريع و بالتوفيق