قديم 05-05-2010, 10:55 AM
nicolass nicolass غير متواجد حالياً

nicolass will become famous soon enoughnicolass will become famous soon enough
افتراضي رد: السيارة الأونو - مميزاتها وعيوبها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TELEBK مشاهدة المشاركة

مع خالص تحياتي لهذا الرد المفصل ولكن أنا كل تجربتي في العربية علي مدار سنتين كانت مع المعدلة البولندي الإنجكشن وإسبراتير إلكتروني وعلي شريحة كمبيوتر ، وده بالفعل مشاكله كتير لكن هيه ديه التكنولوجيا الحديثه في العربيات بعد الألفينات ، وبالنسبة للي مع حضرتك هيه أكيد إيطالي ، وبعد ماإشتريتها " البولندي " عرفت إن الإيطالي عضمها جامد وصاجها حتي أشد من البولندي والبرازيلي ، لكن أختلف مع حضرتك في موضوع الشاسية لإن خبطة زي إللي حضرتك بتقول عليها لازم تكون أثرت في الشاسية حتي ولو تأثير خفيف يعني لو سمكري شافها أو حتي حطيتها علي جهاز ظبط زاوايا وإتزان حيبان لو كان الشاسية إتأثر ولا لأ ، وإن شاء الله يكون ماإتأثرش ، لكن بالفعل العربية واطيه وقريبة من الأرض وأي مطب عالي بتاخده بيأثر في الشكمان ، وممكن تكون إللي مع حضرتك إنت شاريها متعلية وراكب ليها علايات في السوست الكباية عند المساعدين ورا ، لكن خد بالك ومش كل مره تسلم الجره ، وبالنسبة للعفشة أنا قولت إللي مر بيه فيها وده أعتقد في كل العربيات الحديثة ، وديه مشكلة بيعاني منها ناس كتير معاهم عربيات جديده ، وعموما العربية ديه إتصممت في إيطاليا وإختلاف الطبيعة والشوارع هناك عن هنا حتتأثر بيه العربية ، فحاول إنك متركبش فيها عدد كتير كل مره ، وتجنب بيها المطبات والدغدغة ، وربنا يسترها عليك ويسلمهالك ويديلك خيرها ويبعد عنك شرها .
مع خالص شكري وتقديري
د/خالدptmnlo123per154
بالنسبة للشاسية لما اعمل زوايا هقولك بس فى ميكانيكى شافهالى بعدها الى كان عاملى العمره وقالى مافى شئ فيها
بس هتاكد وان شاء الله خير

والشكمان فى الاول كان عاملى بلاوى وكان بيقع فى اليوم مرتين
لانه من تحت عامل كيرف كدا ناحية الارض
فـ اى بتاع شكمانات بيقص الماسورة بتاعته ويلفها لفوق او على جنب ويلحمها تانى

انا عملت كدا من يجى 4 شهور والحمد لله مبقاش فى اى مشكلة مع المطبات

وفعلا الانجكشن غالى فى قطع الغيار عن الكربراتير ومشاكله اكتر

بس موفر اكتر فى البنزين لان الكربراتير اوقات بيستهبل كالعادة يعنى

توتالى هى عربية لشاب لسة بيتعلم سواقة او فى اول حياته مناسبة جدا

شيك,شبابية,سهل التعديل فيها واى تعديل هيبان حتى لو اتركب فوجات او اتغيرت مراية,صغيرة ومناسبة لشوارعنا الضيقة,بتسحب بسرعة وحلوة فى السفر مع التكييف .....

i like it

تحياتى يا دكتور