قديم 04-10-2016, 03:36 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
استفسار استفسار من اهل الخبرة ... طمنوني ربنا يريح قلبكم

السلام عليكم و رحمة الله
اشتريت عربية مرسيدس عيون E200 موديل 1996 ... و عندي استفسارين

الاول
لاحظت عليها ان لما اجي ازود علي السلانسيه الموتور بيقطع لما عدد لفات المحرك بيوصل 3000 لفه عارفين انتو الصوت اللي بيظهر لما حد بيزود بنزين بغشم و تحس ان الموتور بيقطع في الاخر هوه ده نفس الصوت بالضبط بس الفكرة انه بيظهر علي 3000 لفه فقط..

هل ده حمايه للموتور مثلا انه بيفصل عند عدد اللفات دي و لا ده عيب في العربية و هل اذا كان فصل حماية للموتور ممكن تعديله (اخليها عند 4000 او 4500 لفه مثلا) ؟؟ يعني هل ليه رجلاش مثلا.

اما في المشي انا مبقرص علي العربية و العربية اوتوماتيك كمان و بالتالي الفتيس بيغير علي 2500 لفه حتي مع التسارع فمش عارف لو هناك ضرورة للتزويد عن 3000 لفه هيعمل كده برضه و لا ايه النظام .

الثاني
من اسبوع تقريبا صادفني عيب غريب حصل معايا و انا ماشي و كنت لسه طالع من ملف و ببطئ شديد و مرة واحدة و بدون مقدمات العربية قعدت تبكبك من الموتور و تدي مدافع من الموتور و مش قابله زياده بنزين خالص و السلانسيه بيرتل جامد وكل لما احاول ازود بنزين تزيد الفرقعه .. المهم سايستها و مشيت سلانسيه علي سرعه 20 كم علشان كنت مضطر "في شارع كله معسكرات جيش و مينفعش اقف" و بعد حوالي 250 - 300 متر اتظبطت لواحدها و مشيت زي الفل و جريت بيها تمام و من ساعتها روحت بيها كذا مشوار و كله تمام ؟؟ مش عارف ده كان ايه ناس بتقول عيب بنزين و دي اعراض بدء تلف الطلمبه و ناس بتقول عيب كهرباء و ممكن يكون موبينه او سلك بوجيهات او بوجيهات نفسها و العربية دي قطع غيارها غاليه جدا و مينفعش فيها انك تغير حاجه قونطه بدون داعي و المشكلة كمان ان العيب اختفي فبالتالي انا لو غيرت قطعه غيار مش هيه اللي عاملة المشكلة مش هيبان معايا و ممكن لا قدر الله العيب يظهر تاني و تعملها معايا بالليل او في حته مقطوعه او طريق سفر و ساعتها هتبقي حوسه
في انتظار تعليقات و اراء ذوي الخبرة او مالكي العربيات المشابهه علي النقطتين دول حتي يطمئن قلبي

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون