الموضوع: بكرات التكيف
قديم 30-05-2011, 10:35 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بكرات التكيف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د0تامر محمد مشاهدة المشاركة

هذه الضغطة لتشغيل التكييف
بمعنى أنه تضغط عليها فتنور بكده يكون التكييف شغال وفى هذه الحالة يكون هناك حمل على الموتور طبيعى جدا أما فى حالة عدم إضاءة اللمبة والهواء الخارج بيكون من المروحة وطبيعى تكون السيارة على حالها بدون تأثر
متشكر جدا د / تامر. إذا العربية بيكون فيها مروحة عادية وكمان تكيف.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

فى جميع العربيات هتلاقى الكلام اللى بتقول علية والزرار دا بتاع تشغيل التكييف وعندى فى الفيرنا نفس الكلام الزرار جمب رجلى ودا لازم تدوس علية عشان التكييف يشتغل بشرط تكون العربية مدورة وشغالة غير كدة اللمبة هتنور على الفاضى يعنى لو العربية فاتح كونتاك بس مش مدور الموتور هتلاقى اللمبة منور بس التكييف مش شغال واول ما تشغل العربية التكييف هيشتغل تلقائى
فى الحالتين بيكون الهواء بارد
لاة طبعا التككيف حاجة والمروخة حاجة تانى خالص
الحمل بيكون اكتر على الموتور وصوتة بيعلى
دا اكيد طبعا فى اى عربية كدا اما حكاية الصوت بيعلى فدا مش من الموتور لاة الموتور بيعلى شوية لكن الصوت كلة بيكون من المروحتين الاماميتين اللى ورا الريداتير بيكونوا لما التكييف بيشتغل سراع جدا اعلى سرعة ليهم لدرجة انك بتسمع صوتهم عالى جدا ودا طبيعى عشان التبريد للماتور وللعلم هتلاقى الموتور بيتهز سنة بسيطة عما يكون التكييف فاصل ارجوا انى اكون وضحت واى خدمة انا موجود

الغريبة أن الهواء الخارج من المروحة بس والتكيف زى بعض يعنى منعش وبارد. يمكن التكيف بيكون أبرد ولكن الحقيقة أنا لما لقيت الصوت بيعلى وفى هزة خفيفة فى الماتور زى ما حضرتك قلت سكته وخليت المروحة بس.

فى سؤال أخير أرجو الرد علية. لما اكون مش مولع التكيف من خلال الضغط على البكرة اللى فى الشمال هل لو أتكيت على البكرة اللى فى اليمين علشان العربية تاخد هواء من جوة العربية وتبردة ودخلة تنى هل هذا بيعمل حاجة. زى ما أنت عرفين أن البكرة اللى فى اليمين اللى بيكون مرسوم عليها إتجاه خروج الهواء ( ناحية الوجة أو القدم أو الإثنين معا) عن الضغط عليها بتولع لمبة خضراء.، وزى ما عرفت أنا هذا بياخد هواء من الكابينة ويبرد ويدخل تانى الكابينة بدون الدخول للهواءمن الخارج. هل لو عملت كدة بدون توليع التكيف من البكرة الثالية هل هذا يعمل حاجة أم إن تشغل البكرة الثالثة من اليمين مرتبط بتشغل التكيف من البكرة يجانب كرسى السواق.... أرجو أن أكون واضح....