قديم 03-10-2011, 09:52 PM
كيا سيفيا كيا سيفيا غير متواجد حالياً

كيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond reputeكيا سيفيا has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مطلوب مساعده حد شغال فى بنك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo390 مشاهدة المشاركة

المشكله: احنا معانا 17 شيك مسطر قيمه كل شيك 10000 الف جنيه وشيك مسطر يعنى ليه ميعاد استحقاق معين يعنى مينفعش اصرف الشيكات كلها مره واحده لازم كل شهر شيك انا كنت قاعد مع محامى وقالى ان ممكن اجمع الشيكات كلها واعمل ثفقه مع البنك وهيدينى الفلوس كلها كاش وهياخد الشيكات بس هيخصم منها عمولته حوالى 7000 او 10000 انا كنت عاوز اعرف هل من الممكن ان اجمع الشيكات واديها للبنك ويدينى الفلوس كاش ويخصم منهم عمولته
لا ما ينفعش لان البنك علشان يعمل معاك الصفقه دى بيشترى الشيكات فى حساب اسمه اوراق تجاريه مشتراه ومن شروط شراء الاوراق التجاريه ان يكون الساحب ( محرر الشيك هنا) معروف للبنك وذو ملاءة ماليه وياحبذا لو كانت شركات قطاع أعمال عام مضمونه حتى لايتم رفض الشيكات عند تحصيلها ويدخل البنك هنا فى مشكله مع الساحب