قديم 12-10-2009, 11:20 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتى مع سوزوكى التو موديل 2006

شكرا على ذوقك واهتمامك اما بالنسبة لاستهلاك البنزين فهو قليل جدا بمعنى ان الفول تانك 35 لتر اقدر امشى بيها حوالى 520 كم بس التنك يبقى فاضى خالص بمعنى الفول تانك اقدر اروح بيه القاهرة وارجع الى الاسكندرية بس من غير لف كتير وطبعا من غير تكييف

وبالنسبة للتكييف البلدى معناه انه تم تركيبه فى مصر لم ياتى مع العربية بحيث يتفق التوكيل مع احد المتخصصون فى التكييف من خارج التوكيل ويتم تولى مهمة تركيب عدد من السيارات لكن السيارة الاصلية بتنزل من غير وبالنسبة لاداء العربية مع التكييف فهى طبعا ميته السحب تقريبا مفيش لان الموتور كله 1000 سى سى وعشان كده انا بستغرب ان الماروتى البعض بيركبلها تكييف فى حين انها 800 سى سى وكمان لانه مش افبريقة فتجد العربية مش مظبوطة معاه الدركسيون فيه رعشة والموتور صوته يعلى واستهلاك البنزين مع التكييف كتير جدا مقارنة بالمشى من غير تكييف

وانا جربت وحطيت بنزين 80 للعربية ومحستش بفرق برغم انى كنت بحط 92 يمكن عشان الكربراتير مش عارف بس الملحوظة الوحيدة ان البنزين 80 حرقه اسرع

وشكرا