قديم 31-08-2009, 07:45 PM
الصورة الرمزية xxx2007
xxx2007 xxx2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد اسماعيل
التخصص العملى: طالب جامعى
هواياتي: الاطلاع على الجديد فى كافه المجالات - وتعلم امور جديد- و معرفه شئ عن كل شئ

xxx2007 is a name known to allxxx2007 is a name known to allxxx2007 is a name known to allxxx2007 is a name known to allxxx2007 is a name known to allxxx2007 is a name known to all
افتراضي رد: اى سؤال بخصوص اوبل

السلام عليكم
فى البدايه احب اشكر حضرتك على التطوع الجميل لخدمه الاعضاء و هذا الموضوع الرائع المتفرد
انا عضو جديد فى المنتدى و جديد فى العربيات كمان يعنى اول مره بفكر اركب عربيه معلوماتى عن السيارات والميكانيكا بسيطه للغايه عاشق للالمانى عموما و للاوبل خصوصا معروض عليا اوبل فكترا 96 2000cc اتوماتيك الحقيقه شكلها حلو وعجبانى بس لسه عاوز اكشف عليها فنيا .
كنت عاوز نصيحه حضرتك اعمل ايه عشان اكشف عليها كويس اجيب ميكانيكى كفايه ولا اخدها بنزيه وارفعها هناك لا اخدها التوكيل وازاى اقيس الموتور واعرف حالته ؟ وايه اسعار قطع الغيار والصيانه ؟ واستهلاك البنزين نظامه ايه يعنى كام لتر لكل 100كم؟وهل استهلاكها فى الوقود عالى ام وسط ام قليل بالنسبه لفئتها و سعه محركها ؟ وماذا عن الاداء فيما بعد ؟ والاصلاح فى حاله وجود عطل ؟ اسف لكثره اسئلتى ولكن كما تعلم هذه هى عاده المبتدئين بيبقى عاوزين يعرفوا كل حاجه عن الحاجه اللى هم مهتمين بيها ، معذره للاطاله وشكرا