قديم 06-05-2009, 06:02 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: النوم أثناء القياده ( قصه حقيقيه ) !

والله يا جماعة موضوع السواقة والواحد مش نايم كويس حتى خطر

حتى لو كنت مستحيل تنام بس اكيد هتسوق وانت عصبى جداً

انا شخصياً من الناس اللى بتعتبر نفسها مستحييييييييل تنام

مش بس انا ده والدتى ووالدتى كمان كده طول عمرى اشوفهم بيسوقوا طوالى ومحدش ابداً مرة نام او غفل حتى

يمكن وراثة معرفش

بس فى مرة من المرات كنت مطبق يومين وكان عندى مشوار ضرورى فى مدينة نصر

والدنيا زحمة مووووووووووت وانا دماغى هتتفرتك من قلة النوم وحاسس ان عنيا هتوقع من مكانها وفعلاً اتعذبت طول السكة وانا بقاوم النوم ووجع الدماغ من قلة النوم والعصبية اللى بتخلى الجهاز العصبيى بيصعق من اقل همسة جمبك فما بالك بالزحمة والكلاكسات ووسع يا جدع

يمكن لو كان طريق طوالى كنت نمت معرفش

بس اللى بقيت متأكد منة ان السواقة بدون نوم كفاية عذاب فعلاً وممكن تسبب مشاكل وخناقات او اخطاء كتير ومن ساعتها حرمت اسوق وانا عايز انام اوى كده

لكن فيه ناس غاوية نوم وهى سايقة زى بيرو كده (انت حبيبى يا بيرو)

كان لي صديق كده دايماً لدرجة انة فى سفرية لمطروح واحنا مع بعض مرتين ينام مننا ونرجع نلاقيه نزل من على الاسفلت مع اننا كنا مسافرين الصبح

ولى قريب شغلة دايماً فى دمياط 3 مرات على مدى 3 سنين يعمل حوادث بسبب النوم وهو سايق مرتين منهم يجبوه هو والعربية من الترعة بس اهوه طبعة كده

فهى طباع بس انا بشجع جداً فكره انك تركن على جمب وتاخد تعسيلة برة بيقولوا 20 دقيقة كفاية جداً علشان تفوقك

والاظرف ان شركة تويوتا اخترعت سينسور للناس اللى بتنام على روحها وهى سايقة

New sensor for sleeping drivers

Posted by Admin in February 4th 2009

Cause of vehicle accidents on the road are varied, one of them is condition of drivers who drive while sleepy. To prevent the occurrence, Toyota developed a new system to remind drivers not to sleep.
A new system that will use many tools such as a camera installed in front of the car to see whether the car was in the right path, of the catch of camera will be sent to a computer system in the car.
If your computer analyzes, the position of the car already far away from boundary crossing roads and will dangerous for drivers then the computer will send a sound signal to the drivers.
Toyota said the system is designed with a system using a complex algorithm and will be very helpful for drivers to be safe in driving.

ربنا يستر طريقنا جميعاً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش