قديم 20-05-2011, 10:53 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا محتارة بعد ما شفت الفيديو ده لانى بفكر فى بريليانس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نوجا28 مشاهدة المشاركة

انا مش فاهمة قصدك يا احمد على فكرة بعد اذنك وضح ياريت
يعنى كل الجديد كده و دى ميزة رهيبة مش عيب
ان منطقة الماتور و الشنطة يتطبقوا لو حصل تصادم و الصالون لأ
لان جسم الانسان بيبقى ماشى بنفس سرعة العربية و لما بيحصل تصادم العربية سرعتها بتنزل من السرعة الى كانت ماشية عليها الى الصفر فى زمن معين هما بيحاولوا يطولوا الزمن ده ليه؟ لان القوة الى بتتولد على جسم الانسان لحظة التصادم = كتلتة مضروبة فى المعدل الزمنى للتناقص فى سرعته
يعنى لو عربية جامدة جدا و خبطت حيقوم جسم الانسان يتعرض لقوى جبارة ممكن تخليه يتقطع من حوالين الحزام و لو محصلش كده بتوصل لدرجة ان الاعضاء الداخلية بتتقطع و مثلا المخ بيخبط فى الجمجمة من جوه

لكن لما العربية تطبق من قدام الاول فتمتص جزء كبير من طاقة التصادم و بتطول زمن التوقف صحيح بأجزاء من الثانية بس كفيلة انها تنقذ البنى أدم

و الجين 2 ماليزى

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا