قديم 05-03-2010, 08:17 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

احمد باشا حمد الله علي سلامتك من ال 190

بس بصراحة انا مش مقتنع انا جربت الفيرنا بنفسي و ثباتها بيضعف بعد ال 100 جدااا و ناس كتير معاهم فيرنا قالو كده اولهم احمد كار مثلا و هو معاه فيرنا و قال كده في تقييمه ليها و مثلا عندك واحد صاحبي كان ماشي 80 و المفروض كان فيه ملف هياخده و كان ناسي و خده فجأه علي ال 80 دي العربية رفعت من الجنب :D !!

و اسباب ضعف ثباتها حاجات كتير اولها الوزن !! موتور 1600 106 حصان 2 كامة اللي بينزل في السيراتو القديمة و الكوبيه القديمة و الانترا و كلها عربيات وزنها معقول و واطيه علي الارض انما الفيرنا وزنها 1110 كيلو و مش واطيه و جنط 13 و كاوتش تعبان و عفشه عاديه مش مساعدين غاز زي الانترا مثلا !!

كل العوامل دي لازم تأثر فيها و لو عايز تخليها ثابته بجد هات طقم جنوط 15 و كاوتش 195/50 بريدجستون botenza او هات زي بتاعي kumho ecsta حلو جدا عن تجربه و ركب مساعدين كوني بالسوست و ساعتها هتقدر تجري 190 و تغرز بأمان الي حد معقول جدا لان العربية هتوطي كمان

حمادة حبيبي نورت الموضوع يا باشا انا مش مقتنع بالكلام اللي انتا قولته ده هقولك ليه انا وانا رايح كنت ماشي 130 140 وكان كل شوية الاقي حفرة في الارض فاجاءة العربية بسم الله ما شاء الله خدت بيها وانا رايح غرز بعدد شعر راسي علي السرعة ديه وكنت فعلا حاسس انها ثابتة جدا والحمد لله قدرت افادي كل الحفر اللي في الارض وبعدين انا بعاني اساسا من الوطي بتاعها وعايز اعليها مش اوطيها العملية خربانه يا عم محمد والعربية بتبوس ايدي في المطبات اني اعليها