قديم 26-04-2012, 12:54 PM
kammash0o kammash0o غير متواجد حالياً

kammash0o is on a distinguished road
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أخي العزيز بجد أنا شايف إن في إجتهاد كبير منك عشان تساعد كل أصدقاء المنتدي وده ساعدني أني أهتم بالدخول وأشارك معاكم ويارب تقبلوا أني أكون صدبق جديد لمنتداكم الجميل الرائع .
أولا أنا عايز أسأل سؤال ويارب أني ألاقي الرد إلي يساعدني عشان أنا خلاص بأيت بليه للصناعيه من كتر زيارتي ليهم , والحمد لله كل العيله وأصحابي أبتدوا يقولو عليا يا مشحم من كتر البهدله إلي بشوفها من الصناعيه , أنا عندي مشكله غريبه في عربيتي 128 موديل 81 عربيه بحاله الزيرو بجد لاني مهتم بيها جدا بالمسمار طبعا ظهرتلي مشاكل كتير جدا وأنا الحمد لله شخصيا مش الصنيعي إلي حلتها بنفسي وأن شاء الله هعرض المشاكل ديه علي أصدقائي هنا لانها بجد من المسميات إلي بيتقال عليها عيوب خلقيه , أنا عفشة عربيتي الحمد لله من الإيطالي والألماني في قطع الغيار الأصلي إلي أنا جايبهم الحمد لله من أصدقاء أصحاب أكبر محلات قطع غيار في بلدي الزقازيق ودول أكيد مش هيغشوني لانهم ناس بتخاف ربنا الحمد لله وبيني وبنهم عشرة والحمد لله , أبتدت المشكله عندي في هزه جامده في العربيه بعد سرعة 120 والمشكله ديه بتظهر خفيف في السرعه وبتزيد لما بدوس دبرياج عشان أدي العربيه الغيار الخامس , طبعا رحت لظبط الزوايا والأتزان ظبط زوايا ورصرص الكاوتش بره وكمان بعد مركبهم علي العربيه بالموتوسيكل علي الرغم أني مركب طقم جنط ماليزي زيرو بالكاوتش بتاعه من صديق برده , المهم الراجل قالي روح جرب وشوف الدنيا فيها أيه , طبعا جربت ولاقيت حدفه شمال وبرده هزه في العربيه نفسها ومش في الطاره فرجعت ليه وقلتله علي إلي في العربيه فرد عليا وقالي أن الكبالن عندي بايظه وده السبب في الحدفه والهزه , طبعا أنا مش مقتنع بس قلت أمشي في الموضوع لنهايته , طبعا رحت غيرت الكبالن وكمان غيرت الطنابير والتيل عشان لما أجرب أنهي العيب من أساسه بس المشكله أن ظهرت عندي نفس العيب حدفه شمال مع هزه لما بضغط دبرياج وخصوصا في السرع 120 وديه طبعا هزه مش في الطاره ولكن في العربيه نفسها ......... السؤال النهائي هل ممكن المشكله تكون في الديسك والإسطوانه ولا العفشه ؟.
طبعا أنا خايف أروح للعفشجي أو بتاع الزوايا لحسن يخترع ليا أي أختراع تاني لاني كده أنا الحمد لله كل العفشة زيرو بالكامل ومش عارف أعمل أيه , ياريت ألاقي الرد الناسب لمشكلتي لحسن أنا خلاص الناس هتروح تقول لأبويا " أبنك مجنون يا حج " ههههههههههههه وأنا أسف جدا أني طولت عليكم معلش بس إلي شفته بجد كتير عليا