قديم 21-04-2009, 12:17 AM
eng_abdo_eg eng_abdo_eg غير متواجد حالياً

eng_abdo_eg is on a distinguished road
افتراضي رد: أبحث عن تقسيط سيارات بدون بنك :: أرجو المساعدة

السلام عليكم واهلا بيكم كلكم فى اول مشاركه ليه هنا وبصراحه الموضوع ده حساس جدا لان الربا مفيش فيه هزار وفى السعوديه هما عملوا نظام كويس للتغلب على المشكله دى الى هوا التأجير المنتهى بالتمليك بحيث ان السياره بتكون باسم الوكيل او شركة التأجير او ايا كان الجهه الى بتقسط وانتا بتدفع دفعه مقدمه واقساط شهريه تسمى ايجار وفى حاله سداد جميع الدفعات يتم نقل ملكية السياره باسمك اما فى حالة التعذر عن السداد يقوم التوكيلاو شركة التأجير او ايات كان صاحب التمويل بسحب السياره منك لانه بيكون معاه مفتاح او يبلغ عنها المرور المهم ان العربيه بترجعله تانى والصوره دى الى حد ما بتحفظ الحقوق لان الدفعه المقدمه لو 25% يكون المتبقى 75% على خمس سنوات يعنى السنه 15% بمعنى انك بعد سنه واحده تكون دافع 40% من ثمن السياره وفى الحاله دى اذا تعثرت ولم تدفع الايجار يتم سحب السياره والى تمنها بيكون نزل فى حدود 20% مثلا وبكده التوكيل بيكون ضمن حقه انه مش هيتنصب عليه لان قيمة الايجار اعلى من قيمه الاستهلاك
اما البنوك مشكلتها انها لا تتملك العربيه لازم الى بيقسطلك تكون السلعه فى حيازته يعنى مالك ليها وزى ما قالوا الاخوه هوا حر يقسط او يبيع كاش دا ماله وهوا حر فيه لكن المشكله ان فى خطوه بتقع انه البنك مش بيشترى العربيه وهيا دى الى بتعمل مشكله
انا عن نفسي بشد فى شعرى عايز اطلع عربيه تقسيط اسلامى لكن للاسف اسهل شئ هو عمل كاش لوون من البنك الى هوا ربا صريح
ربنا يفرجها علينا جميعاptmnlo123per195

التعديل الأخير تم بواسطة eng_abdo_eg ; 21-04-2009 الساعة 12:19 AM