قديم 05-07-2011, 11:03 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تكيف السيارة وإستهلاك البنزين

أنا شاكر ليك على هذا الفيض من المعلومات... اللى فهمته من إجابته حضرتك أن لو العربية ماشية 100 كيلوا فإن التكيف بيسحب 2 لتر بنزين. الحقيقة برضوا كتير لان ساعات ممكن تمشى بسرعة 100 كيلوا فى الساعة وبهذا فإن الساعة بالتكيف تكلف 3 جنية.. مش عارف الحسبة كدة صح ولا لا

أما عن فصل التكيف الحقيقة هو صوته مش واحد طول الشغل ( أنا مش شغلته أكتر من 10 دقائق) خلال العشر دقائق دول كان صوت الماتور يعلى شوية وتحس هزة خفيفة جدا فى الدريكسيون وفى جسم العربية ( طبعا مش ملحوظة إلا للمنتبه للصوت) وشوية ينخفض لحد احد ما يفصل خالص والقى الصوت مش موجود خالص. وكل كلها أقل من 10 ثوانى والصوت يرجع قوى وبعدين يهدأ لحد ما يطفئ وهكذا.. إذا الامر زى ما يكون من عالى لمنخفض لحد ما يفصل ويرجع يكرر الدورة..

أما عن أستهلاك العربية فالحقيقة أنامش هقدر أقول لانى لسه شاريها ولكن اللى أعرفه أنى بمشى على سرعات منخفضة ( اقل من 50 كيلوا) وكله داخل المدينة ولكن اللى أعرفة أنى مليت بنزين 30 لتر من شهر 4 ولحد دلوقتى مش خلصوا وأناعامل 240 كيلوا ولسة فى العداد الكمبيوتر حوالى 210 كيلوا كمان... وللعلم أنا مش ولعت التكيف خلال هذه الشهور الثلاثة اكثرمن 20 دقيقة.

الحقيقة الكمبيوتر دة ملهوش لزمة ومشروع فاشل بمعنى أنى لما أكون سايق على 60 مثلا ووقف العربية وطفت الماتور وأرجع أدور تانى تلاقى الرقم فى الكمبيوتر كتب مثلا ان فاضل 200 كيلوا لحد ما تحتاج تمون بنزين ولكن لو مشيت على 30 مثلا طول المشوار وطفيت ورجعت تشغل تلاقى الرقم نزل لحد 170 مثلا. إذا الكمبويتر يتسخدم معادل بناء على السرعة لو ماشى بسرعة تلاقى الكمبيوتر يعطيك قراءة عالية ولو ماشى بطئ تلاقى الرقم ينزل خالص...
متشكر مرة تانية