قديم 03-05-2010, 05:59 PM
TELEBK TELEBK غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دكتور جامعي

TELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to behold
افتراضي رد: السيارة الأونو - مميزاتها وعيوبها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nicolass مشاهدة المشاركة

شكرا على التقرير

بس انا معايا اونو بقالى فترة اهو داخل على سنه
وليا تحفظات على كلام حضرتك لو تسمحلى يعنى
اولا انا هتكلم على الكربراتير مش الانجكشن عشان بينهم فرق كبير اوى لان الانجكشن اسوء فى حاجات كتير

1- قطع غيارها مش غاليا تماما وهى اقل او زى الشاهين يعنى الفئة الى بعد 128 علطول
2- كل قطع غيارها موجودة انا عملت ليها عمره ولقيت كل حاجة ولما حاجة بتبوظ الحمد لله بجيب ليها بعد القطعه 2 وعند ناس كتير ويمكن حصلت قريب معايا مشكلة فى الاسبراتير واتركب فيها جزء مخلوع من الريجاتا ((يعنى البدائل متوفره))

3- شاسية العربية والاكصدمات شافت منى البدع ولا حصلها حاجة والحمد لله وهحكى شوية مواقف

أ- وانا بتعلم سواقة رفعت رجلى من الدبرياج العربية فضلت تنط لانى فضلت دايس بنزين وخطبت فى رصيف وعدت الناحية التانية لحد ما خطبت الرصيف التانى وكل دا وخداه نطات...((الاكصدام بس اتشرخ من تحت وحصل شرخ بسيط فى كارتيرة الزيت وصلحت الكارتيره و والاكصدام مش باين اوى لانه من تحت )) ودى صدمة جامده على اى عربية يعنى

ب-ماشى وقدامى نوبيرا والمدام الى فيها وقفت مرة واحدة خبطت انا فيها وكنا ماشيين بسرعة وخبط فيا شاهين ورايا وخطب فى الشاهين تاكسى وراها وكل خبطة من دول بتسمع فيا...((الشبكة بس اتشرحت فيها حته بسيطة وحتى مش وقعت ولا غيرتها ولا حاجة والكبوت مبقاش يتفتح استعدلته عند سمكرى بايده شدهولى كدا ب10 جنيه والاكصدام الى وراه ولا حصله حاجة مع انه الشاهين الفانوس فيها اتكسر والحمد لله))

4- بالنسبة للشنطة مش اعرف لانى مش متجوز يعنى

5- موضوع الكهربا مش عارف قصد حضرتك بية اية

6- تناسب المدامات فى الشكل عادى زى البيكانتو كدا بس عادى لما يسوقها راجل واحلى شغل بيها بيعمله ولاد يعنى ولامؤخذة ptmnlo123per111 ptmnlo123per111 ههههههههههه

7-العفشة بتستحمل نسبيا لان الحته الى قبل بيتى كانت بتترصف وكانت زى الزفت لمدة 6 شهور وحفر وقرف وبتاع بس صمدت معايا الحمد لله

8- موضوع انها واطية على الارض فـ هى اعلى من عربيات كتير فى الفئة دى بس دا طبيعى انه معظم العربيات لما تحمل وراه كتير هتوطى .... وبعدين لية تقعد وراه 3 هو مافيش تكسيات ههههههههههههههههه
((مع انى وانا راجع من الشغل كل يوم فى 3 بيقعدوا وراه معايا))
ptmnlo123per111 ptmnlo123per111 ptmnlo123per111

تحياتى أخوك
م/ أحمد
مع خالص تحياتي لهذا الرد المفصل ولكن أنا كل تجربتي في العربية علي مدار سنتين كانت مع المعدلة البولندي الإنجكشن وإسبراتير إلكتروني وعلي شريحة كمبيوتر ، وده بالفعل مشاكله كتير لكن هيه ديه التكنولوجيا الحديثه في العربيات بعد الألفينات ، وبالنسبة للي مع حضرتك هيه أكيد إيطالي ، وبعد ماإشتريتها " البولندي " عرفت إن الإيطالي عضمها جامد وصاجها حتي أشد من البولندي والبرازيلي ، لكن أختلف مع حضرتك في موضوع الشاسية لإن خبطة زي إللي حضرتك بتقول عليها لازم تكون أثرت في الشاسية حتي ولو تأثير خفيف يعني لو سمكري شافها أو حتي حطيتها علي جهاز ظبط زاوايا وإتزان حيبان لو كان الشاسية إتأثر ولا لأ ، وإن شاء الله يكون ماإتأثرش ، لكن بالفعل العربية واطيه وقريبة من الأرض وأي مطب عالي بتاخده بيأثر في الشكمان ، وممكن تكون إللي مع حضرتك إنت شاريها متعلية وراكب ليها علايات في السوست الكباية عند المساعدين ورا ، لكن خد بالك ومش كل مره تسلم الجره ، وبالنسبة للعفشة أنا قولت إللي مر بيه فيها وده أعتقد في كل العربيات الحديثة ، وديه مشكلة بيعاني منها ناس كتير معاهم عربيات جديده ، وعموما العربية ديه إتصممت في إيطاليا وإختلاف الطبيعة والشوارع هناك عن هنا حتتأثر بيه العربية ، فحاول إنك متركبش فيها عدد كتير كل مره ، وتجنب بيها المطبات والدغدغة ، وربنا يسترها عليك ويسلمهالك ويديلك خيرها ويبعد عنك شرها .
مع خالص شكري وتقديري
د/خالدptmnlo123per154