قديم 20-05-2014, 01:53 AM
الصورة الرمزية SUPER MARIO
SUPER MARIO SUPER MARIO غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد طامع فى رضا ربه
التخصص العملى: ما زلت طالبا

SUPER MARIO has a spectacular aura aboutSUPER MARIO has a spectacular aura about
افتراضي رد: ارتفاع اسعار السيارات من جديد و كذلك القسط (منقول) من اخبار نت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

انا مختلف معاك فى هذه النقطة ....

يعنى ايه جشع التجار ؟؟؟؟ هو فيه تجار جشعين و تجار غير جشعين ؟؟!!!
التجار كلهم جشعين .. و لو يقدروا يبيعوا بضاعتهم المضروبة ب 10 اضعاف السعر حيعملوا كدة بدون تردد .... و زى ما حضرتك عارف .. السوق عرض و طلب

انا معترض على ان الاساس جشع التجار ..... انا رايى جزء كبير منه جشع التجار .. و بالفعل الدولار فضل فترة ثابت ... و مع ذلك التجار رفعوا الاسعار

اولا اختلافنا فى الاراء يثرى كلا منا
و حضرتك انا ذكرت انه التجار هم الاساس و جزء كبير من المشكلة او المشاكل
مشكلة ارتفاع سعر الجنيه اولا التجار هم اللى بيقدروا يخلقوا المشكلة دى و يعذبوا 90 مليون بنى ادم بزيادة اسعار كل المنتجات و يسحبوا عملة صعبة من السوق و يعطوشه و الدولار يغلى و هم يستفيدوا و يرفعوا الاسعار و لو الدولة قدرت تواجه و توفر عملة صعبة و تغطى كل الطلبات و يبقى سعر الصرف ثابت يجى التجار و برده يرفعوا الاسعار بدون مبرر عشان كدة قولت هما سبب المشكلة
و حضرتك قولت اننا او الدولة لازم تواجه على كل المحاور منها زيادة الانتاج و التصدير و تقليل الفجوة فى ميزان المدفوعات عشان سعر الدولار يقل و اهم محور هو جشع التجار
استاذ احمد عايز حضرتك تتخيل لو ان بعد سنة و لا سنتين سعر الدولار نزل ل خمسة جنيه هل فكرك التجار هيرخصوه مثلا عربية زى كيا سيراتو الهاى لاين هتنزل من 200 الف ل 130 الف استحالة
عشان كدة انا بقول لازم الدولة تتدخل بقوة و تحد من جشع التجار بتحديد هوامش ربح لاى سلعة او منتج و ده لا يتعارض تمام مع اقتصاديات السوق او نظرية العرض و الطلب و تابع و يبقى دور فاعل و فعال للرقابة الصارمة من قبل الدولة
استاذ احمد تقبل مرورى و تحياتى لك
و اختلاف الراى لا يفسد للود قضية اخوك محمد