قديم 28-04-2012, 02:00 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي تركيب تكيف سبليت

يا جماعة أنا هركب تكيف LG سبليت الأسبوع ده. مش عندى خبرة وعاوز أكون واقف مع العمال مصحصح علشان الشغل يتعمل صح لان أهم حاجة فى التكيف تركيبة الصح. وهنا أنا عندى شوية أسئلة

1- أيه الحاجات اللى ممكن يهمل فيها الفنى ولازم أنبه أنه يعملها علشان التركيب يكون صح.

2- هى كهربة التكيف بتكون من جوه الأوضة ( فيشة مثلا) أن بتكون من الواحدة الخارجية.

3- هل كل تكيف لازم يكون جنبة فيشة علشان تكون مصدر كهرباء. أنا هركب الواحدة الخارجية فى البلكونة والوحدة الداخلية فى ظهرها جوة الأوضة ومش عارف الكهراباء هتيجى أزاى وخايف يفحر الفنى فى الحيضة والنقاشة لسة جديدة.

4- هو التكيفات الحديثة بتاع اليومين دول بيكون فيها خرطوم صرف المياة زى بتاع زمان. فى كليتى كانت كل التكيفات مدلدل منها خرطوم عمال ينزل ماية سخة وكل شكلة وحش جدا. فهل مازال هذا الخرطوم موجود أم تغير الحال.

5- الموزع اللى هيركب الجهاز هو المتحمل مصاريف النقل والتركيب. فما هو البقشيش المناسب لعملية التركيب؟ أم ليس من المفروض إعطاء العمال بقشيش؟

أرجو من أصحاب التجارب والخبرة المشاركة