قديم 27-04-2009, 09:02 AM
الصورة الرمزية Meemo The Beast
Meemo The Beast Meemo The Beast غير متواجد حالياً

Meemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant futureMeemo The Beast has a brilliant future
افتراضي رد: اية رايك فى الغاز الطبيعى للسيارات؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بيرو مشاهدة المشاركة

شكرا يا ميمو على طرح تجربتك

انا عندى معلومة معرفش اية مدى صحتها

انا اعرف ان فية اجهزة غاز مستعملة ممكن تشتريها ب 1000 جنية بس

لكن انا مش عارف اية مدى جودتها وهل بيتم نقل الجهاز فى الشركة ولا برة الشركة
الكلام ده موجود بس مدى ضمان الأجهزة من عدمه لا أعرفه لكن فيه ناس بيبيعوه براني و كمان فيه ورش بتشتغل في السيارات الغاز خارج الشركات و يمكن انا لي تجربة سابقة اني كنت مركب الغاز على سيارة هيونداي اكسيل في غاز -تك و اكتشفت في احدى هذه الورش الخارجية أن هناك خطأ كبير تقوم به غاز-تك و هو ان الشركة تقوم بتضييق مدخل الهواء للكربراتير عن طريق قطعة من الفويل و الورق المقوى (لأن الغاز يحتاج هواء أقل من الذي يحتاجه البنزين) و كان ينتج عن ذلك انك اذا استخدمت البنزين يصبح صوت الموتور عالي جدا و يستهلك بنزين بفظاعة.
و عندما زرت الورشة الخارجية التي ذكرتها و التي كان صاحبها يعمل في شركة كارجاز المنافسة و التي كانت تركب بدلا من الورق جهاز خانق الكتروني له باب مثل باب الكربراتير يفتح اوتوماتيكيا حسب حاجة الموتور سواء على غاز أو بنزين مما جعل الموتور مظبوط دائما على الغاز أو البنزين.
و عندما كنت أزور تلك الورشة كنت الاحظ ان بعض الناس يشترون الأجهزة براني بمبالغ قليلة و لكن لا أستطيع الحكم هل هي سليمة أم لا.