قديم 02-03-2011, 12:40 PM
@واحد من الناس@ @واحد من الناس@ غير متواجد حالياً

@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute@واحد من الناس@ has a reputation beyond repute
افتراضي رد: وقف استيراد السيارات!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koashraf مشاهدة المشاركة

شوف انا عايز اقولك ان فيه حاجه اسمها اتفاقية التجاره الحره اللى هيا (اتفاقية الجات )ودى طبعأ مصر موقعه عليها ، والمجلس العسكرى الحاكم قال انه حيحترم الاتفاقيات الدوليه اللى مصر موقعه عليها، طيب نعتبر بقه ان بعد ماالمجلس يسلم الحكم لاى حكومه ممكن تطبق الكلام اللى انت بتقوله يقوم يحصل ايه الدول التانيه اللى احنا بنصدر ليها منتجاتنا زى البصل والبطاطس والخضار الطازج تحط جمارك مرتفعه على منتجاتنا بحيث محدش يشتريها وممكن تمنع دخولها اسواقهم زى البطاطس كده لما اوربا منعتها بحجه انها مصابه بمرض العفن البنى.........
الخلاصه ان كل القصص دى لعب تجار عشان يعوضوا اليومين الى وقفت فيهم المبيعات وكمان الارتفاع الطفيف فى سعر الدولار لكن اللى انا قريته ان الشركات المحترمه حاليأ بتدرس الوضع وبيفكروا يطبقوا خطة تويوتا اللى هيا عمل خصومات وعروض على اسعار الصيانه وقطع الغيار فيشجعوا العملا على الاقبال على منتجاتهم من جديد ......والواقع على الارض بيقول ان حتى اللى كان بيفكر يغير عربيتوا قبل الاحداث الاخيره لغى القرار ده وانت لوشفت كميه العربيات اللى اتسرقت أواتنهبت أو اتحرقت مش حتفكر تجيب عربيه من الاساس فى الوقت الحاضر لكن طبعأ السوق المصرى ماتعرفش ايه اللى بيحصل فيه بالضبط..

مـثل صيـنـي يقول :

" إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه
لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول "

تحياتي

@ واحد من الناس @