قديم 15-03-2010, 04:25 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
افتراضي رد: البوجيهات الرياضية (سبليت فاير) شرح كامل

الف شكر علي المعلومات القيمة جدا دي ،،،
وواضح ان سعادتك بتتكلم عن علم غزير و خبرة و غالبا تخصص في الدراسة (مهندس)

بس انا فيه حاجة صغيرة لفت في دماغي عاوز افهمها كويسptmnlo123per1106مع العلم بانني مش مهندس و لا حاجة و لم ادرس علوم الميكانيكا و معلوماتي ما هي الا قشور بسيطة اكتسبتها من الخبرة الشخصية و الاضطلاع البسيط لحبي الشديد للسيارات ،،،

هوه البوجيه ال 3 شمعة مثلا مش بيدي 3 شرارات في نفس الوقت ؟ ptmnlo123per184، و مش ده لو كان صحيح بيضمن حريق أفضل للبنزين و بالتالي اداء احسن للموتور ؟ طبعا أنا فاهم انك بتقصد مش هيتفوق علي الاداء القياسي للمحرك باي حال من الاحوال و لكن دعنا نفكر سويا ،، هوه الاداء القياسي برضه مبني في ظل الظروف الاستاندرد اللي هيه بوجيه سن واحد مثلا ،؟؟؟؟ و التعديلات دي و قطع الغيار دي مش استاندر احنا بنتكلم عن قطع غيار المفروض ان لها امكانيات احسن و مواصفات افضل ؟؟؟؟؟ ptmnlo123per1146

و بالتباعية رأي حضرتك ده بيتعارض مع التعديلات الاخري ، فالموتور كقدرة قياسية مثلا 100 حصان و بكل الاحوال لن يزيد عن ال100 حصان مهما الواحد عمل ،، طيب يبقي الشكمان الاسبور مش هيزود القدرة و كمان فلتر الهواء الرياضي و اي حاجة تتركب مش هتأثر !!!!! الا التربو و السوبر تشارجر فقط ؟؟ يبقي الناس و الشركات اللي بتقول ان الشكمان الرياضي بيزود من قدرة المحرك علي اساس انه يضعف من مقاومة خروج العادم و تصريفه و يعفي الموتور من ذلك الجهد و بالتالي يزيد من فاعليته بنسبة من 7 الي 10% برضه غلط ؟؟

حاجة تلخبط ptmnlo123per1141ptmnlo123 per183
و دعنا نرجع ثاني للبوجيهات علشان دي الموضوع بتاع حضرتك ،

أنا بقارن بين شرارة واحدة من بوجيه استاندر راكب في عربية علي الزيرو و بين بوجيه اسبور 3 شمعة راكب في نفس السيارة و بيطلع 3 شرارات في نفس الوقت ، مش ده من المفروض يؤثر علي كفائة الحريق خاصة و انني اعرف ان فيه بعض العربيات زي بعض موديلات الهوندا مثلا لازم تركبلها بوجيهات علي الاقل 2 شمعة و الا بيكون الحريق وحش و الموتور ضعيف ؟؟؟ إذا هذا قد يؤكد أن عدد الشرارات و قوتها له فائدة

و في انتظار رد حضرتك و اراء الزملاء ايضا

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون