قديم 23-02-2011, 04:13 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كرولتي الي كانت جميلة.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

ممكن أسال لو أنت المتضرر ما النتيجة المتوقعة من الحادثة. يعنى هل هيتم تحويل القضية للقضاء ام يصرف تعويض ليلك من سائق الميكروباص؟ وهل هو الذى سوف يدفع أم جهاز الشرطة.. هى دى الأسئلة اللى جاءت فى ذهنى من الحادث,
أيوة طبعا تسأل براحتك ومن غير ماتستأذن.
ما أنا قولت خلاص إني أنا المتضرر مش لو كنت أنا المتضرر,,,
النتيجة بقى بتختلف حسب البلد والقوانين,
أنا مثلا المفروض أروح لشركة التامين بتاعتي انا وهيا هتديني أوردر للتصليح في الورشة الفلانية انا أصلح العربية عندهم وامضيلهم بالإستلام بعد ماتخلص, دا دوري انا.
شركة التامين لو انا المتضرر بتطالب بتمن التصليح من شركة التأمين بتاعت المتسبب.
صاحب ورشة التصليح بيطلب فلوسه من شركة التامين الي إديتله أوردر بالتصليح الي هيا بتاعتي أنا.
حاجة كمان المتسبب بقى بيدفع نسبة بيسموها نسبة تحمل في شركة التأمين بتاعته وبتكون بسيطة قوي لما يروح هوا يصلح. وغالبا مرتبطة بالسن أو حاجة كدة أنا مش متأكد.
ولو فيه مخالفة زي مثلا عدم ترك مسافة أمان ولا عدم إفساح الطرق بيبقى من البديهي إني الي بياخدها هوا المتسبب مش المتضرر ولاكن في بعض الأحيان كلا الطرفين بياخدوا مخالفات.
نورتني بردك ياغالي.