قديم 26-04-2013, 10:09 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي البطارية وسننها

الامر يتلخص فى التالى الجمعة اللى فاتت نسيت نور العربية مولع ومشيت وغطيت لحد بالليل لما النور ظهر وحد نبهنى نزلت لقيت طبعا البطارية فاضية شحن ومش قادرة طبعا تقوم العربية وبيخرج صوت كدة زى صوت ازيز. البطارية جافة 60 امبير

اخدت البطارية اللى كانت العين اللى فيها عاملة لون اسود دليل على ان شحنها فارغ ورحت حططتها على الشحن واستلمتها والعين خضراء والدنيا فل. مش ركبتها على طول ولكن سبتها لانى مش كنت ناوى اخرج بالعربية الاسبوع كلة لحد الجمعة التالية. واليوم الجمعة نزلت ركبت البطارية واخذت بتاع نص ساعة نظافة للسيارة المركونة اسبوع وكنت ولع الراديو وانا شغال.

لما خلصت جيت ادور الماتور لقيت البطارية مش قادرة تقوم العربية يعنى بأجد انى لما ادور الكونتاكت القى اللمبات والساعة فى التابلوة زى ما يكون بتختفى لما ادور وترجع تظهر لما اسيب المفتاح... زى ما يكون التدوير بيسحب الشحن من البطارية كلها لدرجة ان اللمبات فى التبلوة تطفى. وطبعا فى تعتيلة جامدة فى التدوير زى ما يكون بتطلع فى الروح. جربت 3 او 4 مرات وبعدين خفت ألخبط الدنيا سكتها وغطتها وفكيت البطارية وناوى اخدها تتشحن تانى رغم ان العين فى البطارية لونها اخضر دليل على الشحن...

مش عارف الوضع دلوقتى ايه؟ هل البطارية هى السبب؟ أنا شبة متأكد من هذا. وهجرب بطارية تانية بكرة من عند حد معرفة علشان اتأكد

1- ما هو سبب عدم قدرة البطارية على تشغيل السيارة رغم ان العين فى البطارية الجافة دى لونها اخضر مش اسود.

2- هل تشغيلى للراديوا لمدة نص ساعة هو السبب فى ان الشحن ضعف؟ أم ان ركنة البطارية اسبوع بعد الشحن هو اللى خلى الشحن يضعف..

حد ممكن يفسر لى الوضع دة؟؟ شاكر لوقتكم