قديم 22-08-2012, 10:46 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: bmw 318 i e46 vs bmw 520i vs mercedes benz c180 w203 vs octavia a5

كل سنة وانت طيب وبخير يارب

بص انا همشى معاك بالترتيب واحدة واحدة

فكرت فى حجات فى حدود من 100 ل 130 و اول حاجه عجبتنى جدا bmw e46 318i
باعتبار انك نازل من عربيتك حيث الوسع فى الصالون والشنطة وكل حاجة الفورتى سكس بالنسبالك هتبقى ديقة جداً
ده غير ان فى رائى ديه مش احسن حاجة تشتريها بالمبلغ ده طالما هتطلع فوق المية

ولو فى الرينج ده ومستحب الفئه التالتة يبقى افضل تجيب ال e90 وتستفيد من التكنولوجيا الاحدث فى كل حاجة والتصميم طبعاً

والافضل على الاطلاق بناء على كلامك هو اللى انت قولته

كمان فكرت فى bmw 520i 2000 cc 1999-2002 بس قالولى دى اصعب من 318 و كبيره و قطع غيارها نار و اتقل فى البيع ووجع دماغها كتيير
ال 523 او 525 (E39)
من اكتر العربيات اعتمادية فى البى ام اكتر من e46 سكس وال e90
عفشه اقوى من الاتنين
قطع غيار ارخص من ال e90 واكثر انتشاراً جديد واستيراد واصلى وتقليد
اوسع من الفئه التالتة سواء فى الصالون او الشنطة واقرب حاجة للمرسيدس
كماليات اعلى من ال 318 ومن ال 320 كمان
وهتستمع باداء بى ام الحقيقى بتصميم العربية وادائها وموتور 6 سلندر من عائلة محركات حائزة على جائزة افضل محرك فى العالم
والعربية نفسها قيمتها مجلة كار اند درايفير فى قائمة افضل عشر سيارات ومجلة وتقارير المستهلك اديتها اعلى تقييم على الاطلاق لموديل 530
The E39 has been widely praised in all aspects, and it perennially earned a place on Car and Driver's 10Best list.[10] The E39 BMW 5-series was considered the benchmark of its class[11] and Consumer Reports gave the 2001 530i its highest car rating ever

فديه عربيه اسطورة ومن احسن اجيال الفئه الخامسة ومن احسن العربيات اللى عملتها بى ام عموماً

موضوع قطع الغيار زى ما قولت مش متوفرة ومنتشرة للموديل ده جداً ومتنساش ان فيه موديليل دلوقتى بعدها
وبالنسبة للمشاكل والاعطال والصيانات انا بقول للناس دايما لازم تظبط ميكانيكى متخصص فى عربيتك قبل ما تجيب العربيه نفسها كمان
لو مظبط مع المكانيكي وعارف تجيب قطع غيارك منين الدنيا هتبقى سهله واوفر بكتير وهتبقى اديك فى العربيه وعارف فيها ايه ومجدول صياناتها

وده ينطبق على كل العربيات وبالاخص الاوروبى طبعاً لان قطع غياره مش رخيصة

لكن بالمقارنة بعربيتك الحالية طبعاً قطع الغيار هتبقى نار لان اللى معاك قطع غيارها منتشرة جداً ولا ال 128 فاى عربيه حديثة هتجيبها قطع غيارها هتبقى اغلى

بالنسبة للمرسيدس انت مش غريب عنها عربيه عملية وعالية اكتر من البى ام بس من حيث التصميم والابداع دائما بى ام سابقاها بخطوة على الاقل
فديه راجعة لاولوياتك فى المقارنة بين الاتنين البى ام ممتعة اكتر بس هتخنقك فى وطيها وقربها للارض مع المطبات وشوارعنا الجميلة لكن كثبات اسطورة بمعنى الكلمة
المرسيدس طبعاً قطع غيارها اغلى من اللى معاك بس مش ارخص من البى ام ولا حاجة طالما بنقارن باسعار بره التوكيل للاتنين

الاوكتافيا الخيار الاقتصادى العملى للى عايز وسيلة مواصلات محترمة بعيداً عن الكورى غير كده ميزتها انها واسعة صالون والشنطة بحر مقارنة بالبى امات كلها وكماليات ظريفة وانتشار حلو خلها ماسكة سعر فى الاوروبى زى الكورولا فى اليابانى والهيونداى فى الكورى

الخلاصة
المرسيدس c180 بالنسبالك التطور الطبيعى لركوبتك الحالية
السكودا انتقال امن من عربيتك لعربيه احدث ليس الا
البى ام e39 تجربة مختلفة وركوبة مميزة وممتعة بجد

ومتنساش فى المستعمل عموماً الحالة اهم شرط
وبفكرك تانى لازم تظبط الميكانيكى الاول علشان تكشف على العربيه قبل ما تشترى وتتابع الصيانات بعد ما تشترى

واى سؤال تانى انا معاك فى التوبيك وتحت امرك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش