قديم 24-11-2009, 07:02 PM
الصورة الرمزية auto5truck
auto5truck auto5truck غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان متطلع للأفضل لى و لمجتمعى الأنسانى
التخصص العملى: مدير صيانة أسطول سيارات
هواياتي: صيد السمك

auto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to beholdauto5truck is a splendid one to behold
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

احب اقول لحضرتك كلام الميكانيكى ده مالوش اى اساس من الصحه ثم هو فيه ميكانيكى بيقسم المكن بأوروبا الشرقيه والغربيه معتقدش بصراحه
غير كده انا اديت لحضرتك مثال وهو اللادا اللى ماشيه بتحفر فى الارض من سنين كل العربيات اللادا دى مواتيرها بتتعمر كل شويه
بلاش لادا حضرتك لو شفت الداتشيا ال1310 اللى هى نفس شكل الرينو 12 هتلاقيها شغاله تاكسى ومفحوته طول النهار هل برضه دى كمان مش معمره اعتقد ان هى دى العربيه اللى اتاخدت من رينو ومن داتشيا عشان تشتغل تاكسى فى مصر يعنى الشعب متأكد منها ولا ايه رأيك؟؟؟؟
وبالنسبه لوجود حاجه اللوجان استيراد احب اقولك حاجه اللوجان نزلت من حوالى سنه انما اللانوس موجوده رسمى فى مصر من سنه99 يعنى طبيعى انك تلاقى منها استيراد واللانوس كانت موجوده بره موديل 96 ودى عربيه كنت شفتها بعينى نازله معاقين
اقدم حاجه فى اللوجان بره هى موديل 2004 يبقى هل فيه مجال للمقارنه؟؟؟؟؟؟
لو عايز تلاقى حاجه اللوجان استيراد استنى عليها سنه ولا سنتين كمان وهتلاقيها موجوده وهتلاقى قطع الغيار الجديده ارخص بكتير وهتلاقى ميكانيكيه يشتغلوا فيها كمان بس العربيه لسه جديده يعنى نديها فرصه
هو طبعاً الأخوة الميكانيكية مع الأحترام الشديد لهم كثير منهم يفتى بدون علم و قلة منهم هى التى على علم لذا يجب الحذر من المعلومات المأخوذة منهم.

بخصوص الفرق بين اليابانى و الأوروبى عموماً بدون شرقى و غربى فالمحركات اليابانى معمرة قد يصل عمر المحرك بالزمن 5 ألى 7 سنوات حال الأستعمال الخفيف و بالمسافة 600 أو 700 ألف كم حال الأستعمال الكثير و لكن بعدها تبدأ المحركات فى الأنهيار التام بدون مقدمات و قد تصل حالتها للتلف التام الذى يتوجب تغييرها بالكامل.

أما المحركات الأوروبية بجميع أنواعها فهى تستمر بالعمل بشكل جيد مدة 6 سنوات متتالية أو 400 ألف كم و فى حالة العمرة تعيش نفس الزمن و لكن بشرط جودة العمرة و أجزائها تتحمل كل أجراءات العمرة من خرط و تجليخ لذا يمكن لهذا المحرك أن يتم له عمرة و أثنتين و ثلاثة قبل أجراء أء تغيير فى أجزائة التى تم خرطها من قبل مثل الكرنك أو كراسى الكرنك أو أذرع البيلات.

أحلى بلد ..... بلدى أشجع ولد ..... ولدى
يا مصر يا عمرى يا بسمتى و فجرى