قديم 26-05-2009, 07:30 PM
fepsceasar fepsceasar غير متواجد حالياً

fepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اية رايكم ستروين اكسرا 1

أنا كمان يا باشا ناوى بس ان شاء الله على اكسارا 2 بقالى اكثر من شهر ومسيرها تفرج ومغلب ايمن باشا عبد الرزاق معايا ابقى اساله اكيد هيفيدك هتلاقى نمرة تليفونه فى مشاركة قبل كده، وبص يا باشا من ضمن اللى سمعته الاتى:
من صديق:
اكسارا 1 او زي مابيقولو عليها N60 السيارة تحفة بكل المقاييس وانا هحاول اشرحلك شرح مفصل عله قد يكون افادة للاخوة المهتمين
الاكسارا وان هي سيارة ممتازة جدا محركها 1600 cc والهور بور بتاعها 97 تثبتها علي الطريق عمرك ماهتشوف زيه غير في الالماني يكفي اني اقولك اني انا بسافر بيها كتير لاني عملي في شرم الشيخ عمر ماعددي نزل عن 160كم / ساعة وبوصل بيها لغاية 215كم / ساعة
العربية معمرة جدا في قطع الغيار انا عندي المساعدين والسوست لسه بتوع المصنع
والعربية عداها 198 الف كيلو بس لازم تعرف برضه عيوب العربية دي وهي
1- العربية العزل بتاع الماتور سي جدا بمعني ان قوة ماتورها تسمعه وانته جوه الكابينة بمجرد ماتوصل سرعة 120 كم تحس انك قاعد فو ق الماتور ههه.
2- العربية الزجاج كلها مش كهرباء الاتنين اللي قدام بس بالاضافة الي ان الزراير الكهرباء راكبة علي التابلوه اللي كلها بلاستيك مما يحدث انا تلاقي الزرير داخلت جوه وكل شويا تروح لبتاع البلاستيك عشان يعملك قاعدة .
3- فرامل العربية للاسف غير جيدة في السرعات العالية تلاقيها علطول تزحف وداه السبب اني عايز ابيعها بس ليها تعديل بيركبولها جندول خلفي بتاع الاكسارا 2 اللي بيسموها N70 وتكلفته 1000 جنيه .
4- العربية حاجاتها غالية بس زي ماقولت بتعيش وبعض الاجزاء بتكون غير اصلية خصوصا السيور والفلاتر .
5- العيب الاكبر اهمية هو ان العربية دي الناس بتخاف منها جدا وتلاقي دايما سعرها في النازل عشان مافيش عليها طلب ان شاري عربيتي 52 الف من سنتين والنهاردة لو اتنططت مش هتجيب اكتر من 42 الف جنيه
اما لو هنتكلم عن الاكسارا 2 اللي هي N70 عربية حلوة يميزها عن الاكسارا 1 اولا انها تقفيل فرنسي مش مصانع حربية وثانيا انها 2 كامة مش كامة وحدة وزيادة في عدد الاحصنة 10 حصان كمان 4 زجاج كهرباء وصلحو العيب الزراير راكبة جنب نقل الدريكسيون مش علي التابلوه بالاضافة الي ان فراملها تحفة ومجهزة لركوب ABS
يعيبها ان قطع غياره اغلي بمعدل النصف .
نصائح للاخوة اللي بيفكرو في الاكسارا :
1- اياك ان تشتري سيارة اكسارا اتوماتيك الحساسات بتاعت الاتوماتيك كلها مشاكل وتكلفت تغيرها مكلف جدا جدا 2
اتاكد كويس اواي من ان تسجيل السيارة هو الاصلي الذي يعمي علي تارة الدريكسيون واوعي تشتري من غير تسجيلها الاصلي لان تكلقة تسجيلها الاصلي 3000 جنيه .
3 - اتاكد كمان ان مفتاح العربية السنتر بتاعه شغال لان تكلفة المفتاح داه في الاكسارا 1 بيعمل 1000 ج والله اعلم في 2 بيعمل كام .
4- لازم تتاكد من حالة العربية الميكانيكة اواي اواي قبل الشراء لان لازم تعرف اني اي حاجة في العربية دي هتكلف جامد بمعني ان لو عربية نص نص ممكن تدفعلك بالسبعة والتمانيه علي ماتوقفها علي حالتها تاني فلازم تحدد مصريفها قبل ماتشتري عشان تقف علي سعر العربية الحقيقي .
يارب اكون قد افدتكم علي قد ماقدر ولو حد عنده اي سوال يتفضل وانا لو اقدر اجوبه عليه اكيد هعمل داه