قديم 24-01-2011, 01:26 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خواطر حول دور الكبالن بالسياره

والله يا أخى تسلم أيديك اللى كتبت الكلام ده
والعجيبة بقى ان الناس زمان كانت متفهمش ليه بتتشائم من الكبالن او الكبالن كانت سمعتها وحشة فى مصر

وبالمناسبة دى انا بحترم شركة بيجو جدا لانهم اول من أدخل نظام الكبالن وكانت على العربية ال 505 على الاقل هذا الكلام فى مصر على حد علمى الضئيل ربما هناك من يكون قد سبقها عالميا فى هذا المجال

وفى نفس الوقت بدعى على اللى خلانى ماشتريش البيجو ال505 (حبيبتى ) لانها اتعرضت عليا بثمن بخس جدا
يعنى كنت هاخدها سنة 1999 ب20 الف وكانت عروسة مفيهاش الهوا والراجل كان مروشها (من الترويش ) تحس عربية حديثة جدا
وفوق كده كده
فهى عربية واسعة جدا ومتينة وقوية
وكل م كنت أسأل واحد ليه ال505 مش منتشر او انا هشترى 505 يقول لى اوعى
ليه ياعم
يقول / اصل موتورها على كبالن
طب وايه يعنى
كانو بيردو ردود غير منطقية ومكنتش بقتنع بيها
لحد ماشتريت النيسان الصنى 2008 وفى يوم عطلت منى ووقفت مكانها ولما جبت ميكانيكى قال الكوبلن ضارب وعايز يتغير
كوبلن ايه ؟؟؟ هيا دى على كبالن
ففجأنى بقوله / كل الحديث على كبالن
بجد ساعتها كان نفسى اشوف اللى عقدونى من ال505 واضربهم كلهم لان عربية بمميزات ال505 وبسعرها تتفوق على كتير من الحديث ماعدا طبعا عملية الثبات فى السرعات العالية لاختلاف انظمة التعليق عن زمان وده مش مهم اوى

بجد بجد بجد احيــــــيــــــــك على هذا الموضوع

انتقل الى رحمة الله .. ونسأل الله له الرحمة والغفران