قديم 16-07-2012, 02:07 AM
genena genena غير متواجد حالياً

genena has a spectacular aura aboutgenena has a spectacular aura about
افتراضي اول سفريه بال 127

اخوتى الاعزاء
انا حبيت اشاركم فى اول تجربه للسفر بال127 للساحل الشمالى
بدايه احب اوضح انى معايا جوليت و عاده بأسافر بيها علشان التكييف و مراتى وولادى(3) بيكونوا معايا
لكن الخميس الى فات كانوا هما بيصيفوا من اسبوع و انا كان عندى شغل و لما فضيت الخميس قررت ان دى احسن فرصه اجرب اسافر بال127 بتاعتى الى لسه جايبها من حوالى شهرين
العربيه مو 1976 ايطالى 2 باب 1050 سى سى و مضبط فيها كل حاجه اول ما اشترتها من سيور لزيوت لكبالن و عفشه
الحقيقه انا جبتها علشان بحب العربيات القديمه و كان معايا قبلها فيات 124 سبور مو 1973 و كنت بروح بيها كل حته
المهم علشان مطولش عليكم انا اتحركت من مدينه نصر فى اتجاه المحورالساعه 6 و نصف مساءا و من الزحمه كنت عند محطه الرسوم الساعه 8 م (ساعه و نصف الموتور ما طفاش)
ابتديت السواقه على سرعه 80كم علشان لسه بدرس العربيه و مش طالبه اى مفاجات
بعد حوالى 30كم من البوابات كنت ابتديت ازهق قمت زودت السرعه ل90كم و بعد شويه وصلت ل 100كم و استقريت على السرعه دى باقى الطريق
الحقيقه لما كنت عايز اطلع من نقل جبت 110 كم و ارجع ل 100 كم
طبعا اخوانا الى معاهم عربيات جديده يضحكوا على السرعات دى لكن نسبه و تناسب بين حجم الموتور و عمر العربيه انا شايف انه انجاز
المهم انى وصلت للساحل ولله الحمد بدون اى مشاكل و رجعت تانى يوم للقاهره سالما غانما
الملحوظات الى حسيتها
1 - الفتيس ال4 غيار ده مموت العربيه و سرعه 100كم = 4000 لفه(انا مركب rpm) و اعتقد لو فيه غيار خامس عادى قوى 120كم بنفس ال rpm
2 - الحراره كانت كويسه طول الطريق و ما فيش سخونه(الردياتير جديد تماما)
3 - لما كنت بمور العربيه و انا نازل منزل جامد بسرعه عاليه كانت ساعات تطفى و لما ادورها تدور على طول و الموضوع ده ما يحصلش لما امور بعد العربيه ما تهدى جامد(يا ريت حد يشرح لى سبب ده)
4 - الثبات كان ممتاز علما ان الجنوط سبور و كاوتش عريض مقاسه حاجه فيها 165/13/55 تقريبا و الله اعلم
اخيرا ارجو اكون افدتكم بتجربتى الاولى بالسفر بال127
سؤال اخير هل يمكن تركيب فتيس 5 سرعات على موتور عربيتى ال1050 و اى الانواع لا تحتاج تعديل فى الحوض
و شكرا