قديم 18-06-2013, 03:13 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خطوة بخطوة اصنع تربو سوبر شارجر كهربى لسيارتك - للمحترفين فقط

الله ينور عليك يا باشمهندس رامى... ادى الشغل ولا بلاش ... حضرتك كده دخلتنا فى موضوعات "اصنع بنفسك" زى بتاعة الاجانب (Do It Yourself (DIY
وبعد ده كله عايز تقفل الموضوع .... يبقى حرام عليك تحرمنا من المتعه دى ... خد عندك بقى شوية استفسارات..
انا مش هتكلم فى الجزء الاول لانه الكترونى بحت .. وانا لسه ما وصلتش للدرجة دى لكن فى نفس الوقت اؤيد كلام ابو نورا ... احنا محتاجين انفرتر يحول من DC الى AC عشان يشغل مروحة البلاور 220 او 230 v وده موجود جاهز بالفعل طيب يبقى ليه نعمله ؟؟ الا لو فيه غرض معين وعلى كلٍ الانفرتر العموله برضه هاينفع فى حاجات تانية كتير
-ايه الفرق بين الانفرترات اللى حضرتك ذكرتها 300 و 600 و 1200 وات ؟؟؟ هل ده الخرج بتاع كل انفرتر واللى ابو نورا اشار اليه انه بقدرات مختلفه لو جاهز...؟؟؟
على كده افهم بقى "على اعتبار انى فهمت" ان كل ما الموتور يكون كبير فوق 1400cc هيحتاج دع هواء اكبر وبالتالى مروحة اكبر فى الوات ؟؟ صح كده ولا ايه؟؟
-هل صحيح ان فكرة عمل التربو انه يدخل هواء بكمية اكبر " بس بقوة الدفع مش الشفط " فا ده يؤدى الى رفع قوة الموتور .. يعنى بيخليه CC اعلى ولا يزود عدد الاحصنة بتاعته ؟؟ ولا العزم ولا السرعة؟؟ يعنى فايدته ايه ببساطة ؟؟ وهل له اضرار على المحرك نفسه وبيستهلك بنزين اكتر؟؟ ولازم نوعية بنزين معينه ؟؟
ولا ان ماكانش هايفيد يبقى مش هايضر؟؟
ومستنى ترد على ا/ moh-nsar لان عندى نفس الاسئلة
وايه اللى يحصل لو ركبنا بلاور عالى على موتور قليل " زى ماحضرتك نبهت مانعملش كده" ؟؟

اهم حاجه بقى وبصفة عامة ... الانفرتر له تأثير على البطارية لما يسحب منها الكهرباء ويحولها بيفضيها يعنى ولا ايه؟ لانى سمعت ان لما نشغل احمال على الانفرتر بياكل البطارية وبيضعف الدينامو اللى هايبقى فى حالة مستمر عشان يعوض فقد الكهرباء اللى داخلة للانفرتر ...وياريت لو امكن تفيدنى برأيك برضه فى الموضوع ده .. سؤال ... خرج البطارية كام وات؟؟
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=115318
وان شاء الله ماتبعين لغاية التنفيذ وربنا يباركلك على طرح التجربة الحلوة دى

صلى على رسول الله
---------------------