قديم 17-06-2013, 01:10 PM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute
افتراضي رد: خطوة بخطوة اصنع تربو سوبر شارجر كهربى لسيارتك - للمحترفين فقط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

بص يا باشا طالما بنتكلم بيزنس نحسبها صح
اولاً مش لازم كل الناس تركب تربو علشان تجرى واللى بيجرى صدقنى بيجرى حتى لو راكب 128 مش مستنى لما يركب تربو

لكن الفكرة لو فعلاً اقتصادية وعملية ودول مجرد عنواين ندرج تحتهم حاجات كتير طبعاً ساعتها هنتكلم فى حاجات كتير وابعاد تجارية كتير
ابسطها مع زيادة اسعار البنزين واحتمال فرض ضرائب اكتر على المواتير الاكبر من 1300 و 1600 الحل بتاعك ده ممكن يكون ممتاز للمواتير الصغيرة
وخد بالك ان فيه شركات عالمية كتير دلوقتى بتنزل عربياتها فعلاً بمواتير صغيرة وشواحن تربو علشان تكون اكثر اقتصادية فالمبداء اوسع من مجرد الجرى والغرز

اما من ناحية التفاعل فهو الموضوع جميل بس زى مانت قولت عايز مستوى معين من الاحتراف والتخصص فاكيد مش هيؤتى ثمارة غير بالوقت وبمزيد من الشرح والتوضيح

عموماً فكر فى الموضوع تانى وانا معاك وشوف امكانية ان يكون فيه شرح اوضح وابسط بالصور والفيديو علشان حتى الصور مش باينة
انا فعلا مسقط موتور 1400 عشان الموضوع بتاع استهلاك البنزين - تكلفة الانفرتر للى شرحته بكل اجزائه 60 ج مصرى تكلفة التربو بفلتره بمواسيره 200 ج مصرى للنوع ال 300 وات للنوع ال 600 وات 340 ج للنوع ال 1200 وات 460 ج

القصة كلها بتمن جركنين زيت و الفرق فى الأداء بتحس بيه اول ما تركب و تشغل مش بتنتظر وقت وقت التركيب كله نص ساعة و المرور ملهوش اعتراض عليه المرور بيعترض على الكمبروسيور و النيتروز بس - سئلت رئيس وحدة المرور عندنا قبل ما اعمل اى حاجه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

جميل اوى الموضوع ده ياباشمهندس وخصوصا موضوع الإنفيرتر
منتظرين باقى الموضوع انا ما أخدتش بالى منه خالص وبطلب تثبيته لأنه غاية فى الأهمية
انا هتعلم اعمل الإنفيرتر ده لأنه مهم جدا وكمان بالمناسبة عاوز أتعلم أكتر عن الإليكترونيات

وياريت لو عندك فكرة عن ده وبيتصنع إزاى

ياريت الطريقة والمكونات لأنه إختراع ممتاز بيوفر جدا فى إستهلاك الوقود وبيعلى الأداء
انا رديت على رسالتك لو عاوز الدوائر الالكترونية بتاعته ابعتهالك البوستر بيقلل الميكروسكند ديلاى بين الحرق لكل كباس واللى بعديها و لو عاوز تحس بأثيره على البريفورمانس يستحسن يكون معاه انتى لاج سيستم لو انت نمط القيادة عندك رياضى والطرق مساعداك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

اولا مجهود كبير جدا و فكرة رائعة
ثانيا ... اصبر شوية على الموضوع حتلاقى ناس كتير تتفاعل معاه ان شاء الله

ثالثا و ده الاهم .... ياريت الموضوع يتنقل من قسم الفولكس لقسم عام ....
على سبيل المثال .. انا معنديش عربية فولكس ... بالتالى مش حدخل القسم ده
انما انا بدخل قسم الصيانة كتير ..انا اخدت نفسى كمثال .. و اعتقد فيه ناس كتير كده

انا متابع معاك

المهم اللى يركبه يحطه على موتور يتناسب معاه و يكون فاهم عملية الاحتراق بتم ازاى و دورة الماتور ماشيه ازاى لأن التحميل الخاطئ ضار جدا بمعدن الموتور
فى حسبة بسيطة لأى تعديل فى الحرق يتعمل ان الضغط اللى ناتج عن اقصى معدل احتراق اقل بمقدار الثلث عن قدرة تحمل سبيكة الكباسات بتلاقى المعلومة دية فى المانيول بتاعة الموتور و اللى بيعمل الايديت بيختبره على كونتينر اختبار فيه باروميتر يحسب الفرق ده او على الاقل ياخده من حد عمل الاختبارات دية او يراسل الشركة يسئلها او يشوف الاسئلة على الفروم الرسمى للشركة المصنعة للمحرك ده مهم عشان يكون للموتور اطول عمر ممكن