قديم 19-06-2013, 06:44 PM
MohammedAladel MohammedAladel غير متواجد حالياً

MohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond repute
افتراضي رد: للكبار فقط:تغيير بطاحة مساعد ميجان وفك جميع أجزاء العفشة والفرامل والكوبلن بنفسك

طبعا كدا مش هقدر أجمعها غير بزرجينة أصلية معنى إنها نطرت إنك مش هتقدر تجمع البطاحة الجديدة
لازم زرجينة تانية ..... المركز اللى أنا لفيت على كل الصنايعية ولا واحد فيهم عنده زرجينة نضيفة وآخر واحد الله يجازيه طلع استغلالى قال لى 70 جنيه وتستعمل الزرجينة طيب ورينا يا ريس زرجينتك من ضيق عقله ميعرفش أن زرجينته كبيرة قوى مهما ضم فيها مش هتجيب السوستة اللى معايا
بس هو أفادنى ضمها شوية بالزرجينة بتاعته وبعدين رحت لحداد يفورلى الزرجينات القديمة بتاعتى لأنى مكنتش قادر أفك المساميرهرشت وساحت فى الحديد من كتر الضغط مع الربط !
وجبتهاله وقلت له زرجينتك مش هتجيب وهو يقول لى أهم حاجة أنك هتدفعلى فى الآخر ..... المهم معرفش يعملها وهو بقاله عمره كله فى الشغلانة دى
لحد ما ربنا هدانى لميكانيكى دلنى على الريس ممدوح وما أدراك ما الريس ممدوح
شخص غريب جدا سريع الحركة فى كل حاجة عنيف لسانه زى البلسم ...
حضرتك الريس ممدوح ؟
أيوة ... طيب أنا عايز أجمع السوستة دى
حطها عندك يابنى
كان راكب عربية ركنها وجالى بسرعة من غير حتى ما يسألنى إيه اللى حصل ومبصليش حتى مسك السوستة والمساعد ونده على 2 من الصبيان اللى عنده عيال فى ابتدائى 2 جايين بيجروا بيتنافسوا على مين اللى هيزرجن السوستة
فى ثوانى اترزجنت وركبتها مكنش راضى ياخد فلوس والله وقال لى 10 جنيه وخدها بالعافية
بس هزقنى فى الآخر شوية كويسين وقال لى إياك أشوف وشك هنا تانى ههههههه بجد مش بهزر
قلت له هو أنا جابنى غير الزرجينة ... قال لى غور هاتلك واحدة مرطرطة فى التوفيقية يلا بقى إمشى مش فاضيلك
خدت بعضى ومشيت وأنا محتار فى شخصية الراجل دا وأسلوبه فى التعامل وسرعته الفائقة فى الشغل ودقته وضميره وكلامه العسل
وآدى آخرة اللى يمشى ورا افتكاساته فى كل حاجة !
بالنسبة للبلى القديم
فكيته وشحمته زى ما فى الصور كدا بشحم رولمان بلى أهلية ب 12 جنيه أنضف حاجة لقيتها فى المحل اللى كنت واقف فيه بس كل ما يكون أغلى كل ما يكون أحسن طبعا بس مش بالضرورة يعنى بس متروحش تجيب شحم ب 5 جنيه وتحطه فى المنطقة دى عشان الشحم الرخيص بيسيح
Uploaded with ImageShack.us
دى صورة المساعد بالكاوتشة بتاعته
ناخد بالنا وأحنا بنركب السوستة بيبقى ليها دليل اللى أنا مشاور عليه فى طبق المساعد عبارة عن سن حديد بارز لفوق مش هتتوه عنه وهى عمرها ما ينفع تركب غير بالوضع دا
نفس الكلام الطبق البلاستيك من فوق ( اللى بيبقى جواه البلى ) بيبقى فيه دليل لسن السوستة من فوق
السوستة من فوق تختلف عن تحت
من تحت بيبقى فيها خرطوم جلد عشان الخبطة تبقى حنينة شوية
ودى السوستة من تحت بس أنا حطيت على الخرطوم بتاعها طبقة سيليكون ( حركة ملهاش أى تلاتين لازمة بس أنا عملت كدا وخلاص ) بس لما جيت أركب شلت الطبقة دى
Uploaded with ImageShack.us]